Deras idé är att sälja dynga

Ludvig Kullén Dansarie, Viggo Widoff Odeholm, Marcus Saliszczak Sörensen visar upp sitt företag Shit royal UF på mässan.
Ludvig Kullén Dansarie, Viggo Widoff Odeholm, Marcus Saliszczak Sörensen visar upp sitt företag Shit royal UF på mässan.
Hampus, Joels och Axels t-shirts är stylade av Bingo Rimér.
Hampus, Joels och Axels t-shirts är stylade av Bingo Rimér.
Sofia, Carl-Johan och Cecilia 
i Studentförmedlingen UF.
Sofia, Carl-Johan och Cecilia 
i Studentförmedlingen UF.
Cupcakes av UF-företaget Fem små bakverk visades upp.
Cupcakes av UF-företaget Fem små bakverk visades upp.
Mobiltillbehör och smarta lösningar för unga dominerade på årets UF-mässa.

Men Shit royal UF har valt en annan inriktning.

– Vi säljer gödsel till villaägare, säger Viggo Widoff Odeholm.

Förra tisdagen var det dags för gymnasieeleverna i södra Stockholm att visa upp sina företag på mässan för Ung företagsamhet (UF) i Älvsjö. I vimlet av klasskompisar, föräldrar och andra nyfikna besökare försökte Shit royal UF från Kärrtorps gymnasium att hitta potentiella kunder.

– Det är ju inte riktigt säsong för gödsel än, men nu när det blir vår ska vi sätta igång att dela ut flygblad i söderort, berättar Viggo Widoff Odeholm.

De fyra entreprenörerna skulle först sälja klädvikare, men efter problem med inköpen bestämde de sig för att ändra inriktning.

– Marcus berättade att han sålde gödsel med sitt fotbollslag när han var yngre. Vi tyckte att det lät som en rolig och originell idé och kontaktade en bonde som bestämde sig för att ställa upp och sponsra oss med gödsel, berättar Viggo.

I en annan monter står Axel Lundström, Hampus Lund och Joel Råd, även de från Kärrtorps gymnasium, och säljer t-shirts stylade av kändisfotografen Bingo Rimér.

– Vi mejlade honom och frågade om han ville ställa upp. Vi har också en ny tröja på gång som komikern Kristoffer Appelquist har designat, säger Axel Lundström.

Killarna tycker att det är roligt med mode och att se hur marknaden fungerar.

– Det är ju också coolt att sälja något som vi själva har gjort och se att folk har det på sig, säger Hampus Lund.

Om några månader sjunger de flesta UF-företagare om studentens lyckliga dar. Men då börjar också jakten på jobb för många. Sofia Holmquist, Carl-Johan Jehrlander och Cecilia Jansson från Värmdö gymnasium driver Studentförmedlingen UF som förmedlar jobb­annonser till unga.

– Vi vet hur svårt det kan vara att få ett jobb om man inte har så många kontakter, säger Carl-Johan Jehrlander.

Sofia Holmquist håller med.

– Vi har riktat in oss på de som är mellan 15 och 19 år just för att det inte finns någon liknande tjänst i dag för personer i den åldern. Det finns bara för äldre som till exempel läser på högskola, säger hon.

I maj måste eleverna avveckla företaget eftersom det ingår i utbildningen och om Studentförmedlingen kommer att finnas kvar efter kursens slut återstår att se.

– Vi får hålla tummarna för att fler företag upptäcker sidan, säger Sofia.

Fakta

Får prova att driva egna företag i ett år

Under ett läsår får gymnasieelever prova på att starta ett företag som en del i utbildningen.

I år driver fler än 3 500 elever i Stockholms län ett UF-företag och förra veckan visade företagen upp sig på mässan ”Våga vara egen” i Älvsjö under två dagar.

Den 6-7 maj arrangeras SM för landets bästa UF-företag på Stockholmsmässan.

Källa: Ung företagsamhet