Deras idé förenklar vardagslivet för familjer

Killarna som ligger bakom UF-företaget Vardagsliv. Från vänster: Måns Jönsson, Felix Wallin, Johan Toresson, August Källström, Gustaf Asker och Andreas Glückman.
Killarna som ligger bakom UF-företaget Vardagsliv. Från vänster: Måns Jönsson, Felix Wallin, Johan Toresson, August Källström, Gustaf Asker och Andreas Glückman.
Att samla poäng geom att utföra olika vardagssysslor ska göra familjelivet både enklare och roligare. Det är grunden för UF-företaget Vardagsliv. Företagsidén har bland annat belönats på UF-mässan med pris för bästa produktutveckling.

Måns Jönsson, Felix Wallin, Johan Toresson, August Källström, Gustaf Asker och Andreas Glückman går alla ekonomiprogrammet på Hersby gymnasium.

I höstas började de kursen entreprenörskap och företagande som går ut på att starta, driva och avveckla ett så kallat UF-företag (Ung Företagsamhet).

Killarna ville göra vardagslivet för barnfamiljer enklare men insåg snart att de inte var helt ensamma om idén.

– Största hindret var att vi insåg att det redan finns liknande hjälpmedel. Men vi har utvecklat vår grundidé en hel del, vi gick från struktur till lekfullhet, säger Måns Jönsson.

Vardagsliv går ut på att man har en målsättning, till exempel att få köpa något, som nås genom att samla poäng genom att utföra vissa vardagssysslor. Det kan vara allt från att handla och laga mat till att gå ut med hunden. Allt ska gå att skräddarsy, från målsättningar till att bestämma hur många poäng en viss vardagssyssla är värd.

– Förhoppningsvis ska det här motivera barn att hjälpa till hemma. Tanken är att föräldrarna ska vara administratörer, säger Måns Jönsson.

Från början ville killarna skapa en app för att göra Vardagsliv mer lättillgängligt. Tyvärr var det för dyrt och i stället fick det bli en skiss för hur appen skulle kunna se ut och fungera.

Den övervägande responsen på företagsidén har hittills varit positiv. Även juryn på den regionala UF-mässan ”Entreprenörskap på riktigt 2016”, som hölls i februari, var imponerade över killarnas idé och tilldelade dem tre olika priser:

1:a pris för årets produktutveckling, 2: a pris för årets tjänst, och 2:a pris för årets digitala innovation.

Nu laddar killarna för nästa stora event: SM i Ung Företagsamhet som hålls på Älvsjömässan 16–17 maj.

Men hur det går där tycker killarna spelar mindre roll. De är överens om att det har varit lärorikt och att de har haft kul hela tiden.

– Vi ville göra något unikt, Om man sen också kan tjäna pengar på det så är det förstås en bonus men erfarenheten det här ger är den stora vinsten, säger Johan Toresson.