Deras Telia-kabel revs ner – kan få hjälp nästa år

Telia tar tre månader på sig för att laga en ledning i Stava
Numera sitter ledningen fast i huset igen, men fungerar inte.
För snart en månad sedan rev en lastbil ner telefonledningen till Gunnars och Mahtabs hus i Stava så att de blev av med telefon, internet och tv-uppkoppling. Men hittills har Telia inte lagat kabeln. I stället har de fått besked att reparation kommer ske senast nästa år.

– Vi hade en hantverkare hemma som fixade spisen och jag satt vid datorn och jobbade. Plötsligt skrek hantverkaren ”det är en jättestor kabel som har ramlat ner”, berättar Mahtab som bor i Stava tillsammans med maken Gunnar.

En planka som kabeln satt fast i slets loss från fasaden och inne i huset blev det svart på Mahtabs datorskärm.

Vad som hänt var att en lastbil med traktor på flaket passerat på vägen utanför, med traktorns skopa uppe. Skopan rev ner luftledningen som går över vägen till Gunnars och Mahtabs hus i Stava i Österåker. Händelsen inträffade 22 oktober, för mer än tre veckor sedan.

Telia har lejt ut tjänsten

Lastbilen hade inte bara rivit ned ledningen utan även fällt två stolpar så att 10-15 hushåll i området drabbats, berättar Gunnar. Men till skillnad mot Mahtab och Gunnar hade de övriga fiberkabel som Telia kunde reparera redan efter några dagar. Att laga deras uppkoppling visade sig vara svårare eftersom de har en gammaldags telefonkabel.

– Telia har varit snälla och hjälpsamma men kan inte hjälpa oss. De har sålt ut den tjänsten till ett annat företag, säger Gunnar.

Telia tar tre månader på sig för att laga en ledning i Stava

Beskedet från Telias entreprenör: Ledningen kan lagas senast i januari nästa år.

Det enda besked paret fått av företaget Eltel Networks som lagar Telias äldre telefonkablar är att felet beräknas vara avhjälpt ”senast 2019-01-22” på grund av ”hög arbetsbelastning”. Då kommer det ha gått tre månader sedan kabeln gick sönder.

– När man ringer dem hänvisar en telefonsvarare till operatören Telia och när man ringer Telia hänvisar de till Eltel Networks. Det är tvärstopp, säger Gunnar som beräknar att han lagt ned 30-40 timmar på att felanmäla händelsen till Telia.

Inga tydliga besked

– Det är helt tyst och det går inte att få några besked. Det är det jag tycker är mest frustrerande:  Att man inte får veta något.

Varför kan inte kunden få tydligare besked när kabeln kommer lagas?

– Det kan vi inte ge, säger Carin Andersson, kommunikationschef på Eltel Networks i Sverige.

– Vi har en process att kunden får information om tidpunkt då vi kommer ut och avhjälper felet.

Det är vårt avtal med Telia som styr det

Carin Andersson, Eltel Networks

Som exempel nämner hon att kunden kan få ett sms att ”nästa vecka kommer vi”.

Får kunder alltid besked med så kort varsel?

– Jag kan inte säga exakt tid, det är olika från fall till fall. Det skiljer sig också i olika delar av landet.

Är det rimligt med upp till tre månaders väntetid?

– Det är vårt avtal med Telia som styr det. Vi är en serviceleverantör åt Telia så det är Telia som ska svara på det.

Hur snabbt brukar ni kunna avhjälpa fel?

– Det kan jag inte svara på, det är också olika från fall till fall.

Medan Mahtab och Gunnar väntar på reparation får de låna en trådlös uppkoppling av Telia, men enligt Gunnar är den långsam och fungerar illa för Mahtab som driver eget företag hemifrån.

– Det måste finnas massor av människor som inte har fiber och som kan hamna i samma situation som vi, säger Gunnar.

Fick vänta ett halvår

Så sent som i april i år skrev Norrtelje tidning om en annan Telia-kund i Roslagsbro som fått vänta ett halvår på att Eltel Network skulle laga hans uppkoppling. Förra året rapporterade samma tidning även om långa väntetider på Vätö där drygt 15 hushåll var drabbade.