Deras kampanjsida hjälper människor på flykt

Mikaela Edri, Kelly Richardsson och Therese Davidsson Pajala.
Mikaela Edri, Kelly Richardsson och Therese Davidsson Pajala.
Utmaningen var att skapa en kampanjsajt åt Radiohjälpen till förmån för människor på flykt. Therese Davidsson Pajala från Tyresö var en av dem som tog fram det vinnande bidraget.

Under hösten deltog studenter på Medieinstitutet i Stockholm i en tävling som gick ut på att skapa ett förslag på en kampanjsajt till förmån för människor på flykt för Radiohjälpen. Tävlingen anordnades i samarbete med startup-bolaget Weld vars publiceringsverktyg användes i arbetet.

Therese Davidsson Pajala från Tyresö vann tävlingen tillsammans med klasskamraterna Mikaela Edri och Kelly Richardsson. Radiohjälpen gillade det omfattande projektet och valde att använda det i sin kampanj.

– Tanken var att bygga en kampanjsida för människor på flykt, vi ville ha en enkel och lättnavigerad sida för att få fram budskapet om den aktuella flyktingskrisen, berättar Therese.

På webbsidan uppmanas människor att ge bort en julgåva genom att skänka pengar till Radiohjälpen, och hjälpa till att sprida årets julönskning i sociala medier under #åretsjulönskning. I motiveringen berömmer juryn projektet för dess snygga grafik med bra information och ger ett stort plus för integrationen med social medier.

– Vi vann äran och att Radiohjälpen faktiskt använder den på riktigt, sedan fick vi även ett pris av Weld från Headler, säger Therese.

Hon berättar att kampanjen fortfarande pågår och när den slutar kommer hon och klasskamraterna att få veta hur mycket pengar den dragit in. Therese läser första terminen på programmet webbkommunikatör sociala medier och har redan en tanke om vad hon vill jobba med i framtiden.

– Jag vill fokusera mot kommunikation och främst mot hjälporganisationer, säger Therese.

Här kan ni se kampanjsidan.