PISA-resultaten blir sämre och inom matematik presterar svenska elever på rekordlåga nivåer.

Det ville gymnasieeleverna Nadia Kuritzén och Frank Sienkiewicz från Campus Victor Rydberg Odenplan försöka förändra, och startade därför Mattemästarna – en nationell mattetävling för grundskolan.

– Både jag och Frank har ett stort matteintresse. Vi blev oroliga när vi hörde att mattekunskaperna sjunker, och ville göra skillnad. Så kom vi på idén om att starta en tävling, just för att komma bort från det konventionella sättet att läsa matte på och få in element av lagarbete och nerv – göra matematik till en roligare grej helt enkelt, säger Nadia Kuritzén.

Engagerat 15 000

Tillsammans med Rising Scholars, Sveriges största organisation för skoltävlingar, anordnar Mattemästarna nu mattetävlingar runt om i Sverige – och konceptet går som tåget, enligt Nadia Kuritzén.

Vad som drog i gång så sent som i våras har redan engagerat runt 15 000 elever.

– Det är jätteroligt, jag har alltid tyckt det varit kul att hjälpa människor på olika sätt och det här ger väldigt mycket, säger hon.

Frank Sienkiewicz och Nadia Kuritzén, grundare av Mattemästarna, samt Desiree Karlströmer, vd Rising Scholars.

Frank Sienkiewicz och Nadia Kuritzén, grundare av Mattemästarna, samt Desiree Karlströmer, vd Rising Scholars.

Camilla Hane

Kom till Kista

Senast i ledet av deltagande skolor var grundskolan IES Kista – där 262 barn samlades för att tävla för någon vecka sedan.

På plats fanns förutom Mattemästarnas båda grundare även Desirée Karlströmer, vd för Rising Scholars, och oppositionsborgarrådet Andréa Hedin (M), som blivit inbjuden för att se vad tävlingen innebar och för att få samtala lite med eleverna.

Eleverna blev indelade i lag, och fick sex kluriga mattefrågor att lösa tillsammans. Efteråt var det glada miner från många.

– Det gjorde det mycket roligare att jobba i grupp. På vanliga matteprov är det bara tyst och man gör allt själv, då blir man lite uttråkad och kan bli stressad, säger Anne, som går i klass 5A på skolan.

Nivån var bra, men delvis ganska svår, tycker hon.

– Vissa frågor var kluriga, men jag tror vi lyckades komma fram till rätt svar. Det var roligt faktiskt, man behövde tänka mycket.

Anne från 5A tyckte frågorna var kluriga, men tror ändå att hennes lag lyckades lösa dem till slut.

Anne från 5A tyckte frågorna var kluriga, men tror ändå att hennes lag lyckades lösa dem till slut.

Frank Sienkiewicz

Svaren skickas in

Michael går i 7C på skolan. Även han var positiv efter tävlingen.

– Min inställning var annorlunda än på vanliga lektioner – jag kände att om jag vill vinna får jag göra mitt bästa.

Att jobba och tävla i grupp var utvecklande, tycker han.

– Det hjälper en att förstå frågor på andra sätt, och att se svaren vi får fram från olika perspektiv.

Nu har de olika gruppernas resultat skickats in till tävlingsarrangörerna. Lite senare kommer olika priser delas ut i olika kategorier.

– Hur det kommer gå för IES Kista återstår att se, men det kändes som ett riktigt starkt gäng, säger Nadia Kuritzén.

Michael från 7C tycker att det ger fler perspektiv och öppnar upp för nya tankesätt att jobba i grupp.

Michael från 7C tycker att det ger fler perspektiv och öppnar upp för nya tankesätt att jobba i grupp.

Frank Sienkiewicz