”Det är för sent att ta upp vraket”

Täbybon Hans Bälthe har kunnat följa förfallet på nära håll.
Täbybon Hans Bälthe har kunnat följa förfallet på nära håll.
Ingen har velat ta ansvar för vraket av HMS Aspö som ligger i Stora Värtan.

Nu kan det vara för sent.

– Det har varit i vattnet för länge, säger Hans Bälthe på Täby fiskevårdsförening.

Vraket efter HMS Aspö har legat i Stora Värtan i mer än 15 år. Tidens tand har gått mycket hårt åt den gamla minsveparen som tidigare tillhört marinen. Skeppet är en hög med skräp.

Hans Bälthe är engagerad i Täby fiskevårdsförening och har kunnat följa förfallet på nära håll.

– Det var en fin båt en gång i tiden och visst är det lite sorgligt att det blivit så här, säger han och känner med handen utmed skrovet.

Träet är så ruttet att det enkelt går att dra ut stora skruvar bara med hjälp av tummen och pekfingret. Vad som är för och akter går knappt att se.

Det var i slutet på 90-talet som det övergivna fartyget drev in och strandade vid Alholmsudd, mittemot Viggbyholm. Där har det blivit liggande.

Genom åren har det väckts krav på bärgning men så har det inte blivit. Inte minst vintertid då lösa vrakdelar fått skridskoåkare att dratta på ändan. Men ingen vill göra jobbet. Fartyget ligger strax över gränsen till Österåkers kommun, men där har åtgärderna uteblivit. Sjöfartsverket svär sig fria eftersom vraket inte utgör något hinder för båttrafiken.

Ägaren då? Jo, för två år sedan lyckades Mitt i spåra den man som båten senast var registrerad på. Han har inga planer på att ta hand om sin gamla båt.

Hans Bälthe menar att skeppet skulle ha bärgats medan det fortfarande flöt.

– Att få upp alla delar i nuvarande skick är näst intill omöjligt. Det är för sent att ta upp vraket.

Rolf Larsson är miljö- och hälsoskyddsinspektör på Österåkers kommun. Han håller med om att det är olyckligt att vraket blivit kvar.

– Det är en ordentligt nedskräpning men att göra något åt det är en kostnadsfråga.

Han kan inte ge några besked om vad som kommer att hända med vraket.

HMS Aspö levererades till svenska flottan den 25 juni 1962. Längden är 42 meter och ombord fanns 23 besättningsmän fram till att marinen sålde båten till en privatperson 1991, enligt Riksantikvarieämbetet.

I en utredning som gjordes 2006 konstaterades att det skulle kosta upp emot 700 000 kronor att bärga den gamla minsveparen som då var i ett betydligt bättre skick än i dag.

Fakta