”Det är svårt att ha det perfekt”

Lidingö stad trappar upp jakten på krogsnusket. Men Kenny Sung välkomnar inspektörernas besök. ”Man lär sig mycket”, säger han.
Lidingö stad trappar upp jakten på krogsnusket. Men Kenny Sung välkomnar inspektörernas besök. ”Man lär sig mycket”, säger han.
Lidingö stad jobbar allt hårdare för att komma åt snusk på restauranger, med fler tillsynsbesök och fler förelägganden.

Förra året fick nästan alla restauranger någon anmärkning.

– Det är bra att de kommer hit. Man lär sig mycket av inspektörerna också, säger Kenny Sung, som driver ”Kennys”.

Han är extra motiverad att hålla koll på hygienen i sin restaurang som ju ligger i stadshuset, där livsmedelsinspektörerna jobbar. Men helt lätt är det inte att hålla fläckfritt rent i köket.

– Det är svårt att ha det perfekt. Ta skärmaskinen till exempel – vi kan städa hur noga som helst och ändå hittar de något när de kommer hit med sin mätare, säger Kenny Sung.

Förra året fick bara två av öns 31 restauranger godkänt av inspektörerna. ”Kennys” fick mindre anmärkningar, men många restauranger fick mer formella förelägganden om förbättringsåtgärder.

Och inspektionerna fortsätter i år. Nyligen uppmanades en restaurang att se till att inte förvara mat i ett rum till vilket skadedjur lätt kan ta sig in. Detta efter att man förra året upptäckte en mus i serveringslokalen.

– Vi har kontaktat Anticimex, säger restaurangägaren.

En annan restaurang fick nyligen krav på sig att förbättra rutinerna för nedkylning, byta ut slitna skärbrädor och ta bort mögel från inredning och utrustning.

– Det är bra att livsmedelsinspektörerna är så noga och påpekar vad vi kan göra ännu bättre, vi kämpar alla för den här branschen, säger mannen som driver restaurangen.

En annan restaurangägare tycker dock att inspektörerna är lite petiga. Han fick förra året ett föreläggande om att sluta använda sin egenhändigt monterade visp, gjord av en borrmaskin och ett slags blandarverktyg, när han rörde såser.

– Det var meningslöst att slå ner på det, jag doppade ju inte maskinen i såser eller så, det var ju inte ohygieniskt, säger han.

Varför använde du en borrmaskin?

– Den rörde mycket fortare, den var jättebra.

Antalet förelägganden, alltså skriftliga krav att rätta till problem, som delats ut till restaurangägare fördubblades förra året jämfört med året innan. Det beror på att Lidingö stad blivit snabbare med att dela ut förelägganden.

– Vi har fått direktiv från Livsmedelsverket att vi ska vara mer tydliga och skriva beslut när åtgärder krävs. Det är bra också för restaurangerna för då kan de överklaga besluten, säger Silvia Monni, livsmedelsinspektör.

Anmärkningarna handlade bland annat om smutsiga och mögliga lokaler, ofräscha toaletter, bättre rutiner för nedkylning av mat och bättre rutiner kring märkning av produkter. Men om det har blivit sämre hygien ute på krogarna är svårt att säga, enligt livsmedelsinspektörerna.

– På vissa restauranger är det ingen skillnad alls, andra har blivit bättre och andra har blivit sämre, säger livsmedelsinspektör Jonas Fjellstedt.

Att så många restauranger får anmärkningar tycker de inte är konstigt. Inspektörerna har viss förståelse att mindre avvikelser kan förekomma vid kontrollerna på grund av till exempel ”hemmablindhet”.

– Det är svårt att inte få en anmärkning, säger Robert Karlsson, även han livsmedelsinspektör.

Livsmedelsverket vill att kommunen ska vara ute mer i verksamheterna för att öka kontrollen.

– Restaurangerna kan räkna med ännu fler besök i framtiden, säger Jonas Fjellstedt.

Stockholms stad började nyligen med en offentlig sajt där det går att söka på hur väl restauranger klarat sig när de inspekterats, men någon sådan lösning har inte Lidingö stad.

– Men det skulle absolut kunna vara något för Lidingö, säger Jonas Fjellstedt.

Fakta

Bristande hygien

Anmärkningar på restauranger på Lidingö 2011: