Min lokala hjälte

SL: ”Det är så här verkligheten ser ut”

Sl:s reklam har provocerat fler på social medier.
Sl:s reklam har provocerat fler på social medier.
SL kritiseras för reklamkampanj där en man tafsar på en kvinna.
– Det är tråkigt eftersom att orsaken till kampanjen är att vi har allvarliga problem i en del trafikmiljöer. Med bilden försöker vi beskriva verkligheten och det är så här verkligheten ser ut, säger Per Hallberg kommunikatör på SL.

SL har nyligen startat en kampanj för att öka tryggheten i Stockholms kollektivtrafik, genom att upplysa om SL:s trygghetsnummer.

Men kampanjen har väckt en hel del kritik.

Så här låter en del av kritiken på sociala medier:

”Er tokroliga animation får folk att skratta åt något som är allvarligt kränkande för andra och dessutom rubriceras som sexuellt ofredande, ett brott.” 

Vad har ni fått för reaktioner på kampanjen? 

– Vi har fått en del kritik framför allt på sociala medier där man menar att vi i kampanjen tar lättsamt och skämtar om allvarliga problem och att den är sexistisk. Det är inte vår avsikt, säger Per Hallberg, kommunikatör på SL.

En av kampanjens tre delar är en film där en man, som på sociala medier beskrivs som en pervers Linus på linjen-typ, tafsar på en kvinna.

– En del tycker att gubben är väldigt skämtsamt ritad. Med bilden försöker vi beskriva verkligheten och det är så här verkligheten ser ut.

”Med bilden försöker vi beskriva verkligheten och det är så här verkligheten ser ut”

Målet med kampanjen är, enligt Per Hallberg att öka tryggheten i kollektivtrafiken. När man ringer SL:s trygghetsjour så ska trygghetsvärdar snabbt kunna vara på plats och hjälpa och ge stöd till  personer som behöver det.

Kommer att inte att göra samma typ av kampanj igen

– Det är tråkigt att kritiken har kommit till särskilt eftersom att orsaken till kampanjen är att vi har allvarliga problem i en del trafikmiljöer. Det är därför vi uppmärksammar att det finns hjälp och stöd att få.

Det finns inte några planer på att avsluta kampanjen. Men de tar med sig kritiken.

– Vi tar till oss av kritiken och tar med oss det i framtiden. Framför allt genom att vi inte kommer att göra på exakt samma sätt nästa gång så att det kan uppfattas som att vi skämtar om allvarliga problem, säger Per hallberg.