Direktbuss önskas under banbygget

– Ett bra möte med många synpunkter.

Sofia Segergren (C) är nöjd med mötet i Kårsta där Arriva tog emot synpunkter om bussarna under Roslags­bane­bygget.

På grund av dubbelspårs­utbyggnaden är Kårsta­linjen av Roslagsbanan avstängd. Enligt planerna ska bygget pågå till den 13 december och tåget ersätts under tiden av busslinjerna 27A och 27B.

27A går från Lindholmens station till Danderyds sjukhus via Ormsta, Vallentuna och Arninge. 27B går från Kårsta till galoppfältet via Lindholmen, Ormsta, Vallentuna och Hagmovägen.

– Restiden har på detta sätt blivit otroligt mycket längre, säger Sofia Segergren som på flera sätt har engagerat sig i frågan.

– I stället för 31 eller 43 minuter med tåget tar det nu omkring en timme. Vi skulle vilja att Arriva satte in direktbussar för att förbättra restiden på samma sträcka som Roslagsbanan.

Hon poängterar att alla tycker att det är jättebra att spåret byggs ut och att det kommer att förbättra tågtrafiken för alla men att bygg­tiden är lång.

– Det förekommer även rykten om att bygget är försenat så tiden med bussarna kan bli ännu längre.

Direktbussarna blev en huvudfråga under mötet i Kårsta som hölls i torsdags kväll. Två kommunikatörer från Arriva var på plats. En av dem var Klas Hellstadius.

– Vi var där för att lyssna på invånarnas synpunkter och önskemål.

Blir det några direktbussar?

– Det är inte aktuellt eftersom de inte är effektiva. De servar bara vissa resenärer. I stället tittar vi på hur vi kan förstärka de befintliga linjerna med fler turer.

Han betonar dock att inget är klart ännu utan att Arriva ska titta på vad som är möjligt att göra.

Fakta

Det här föreslog mötet

Låt buss 27 B gå till Roslagsstoppet och vända istället för till Kårsta.

Mindre bussar på de små vägarna.

Bättre däck på bussarna, helst dubbade vinterdäck.

Bussarna stannar enbart vid Roslagsbanans stationer.

Att busschaufförerna verkligen hittar och kör rätt. Bättre skyltar.

Bättre vinterunderhåll av vägarna.

Källa: kårsta.se