Min lokala hjälte

Dödsolycka slutet för polisens fyrhjuling

Efter en dödsolycka har Vallentunapolisen väntat i två år på att återigen få använda sin fyrhjuling.

Men nu tas den i stället bort helt.

Det var i mars 2013 som en polis omkom efter att ha kört över kajen med en fyrhjuling vid Norr Mälarstrand inne i Stockholm. Sedan dess har Stockholmspolisen förbjudit sina medarbetare att använda fordonen.

Nu ska polisen göra sig av med flera fyrhjulingar, både i Vallentuna och södra Stockholm.

Stefan Dahlgren, polischef i Vallentuna, berättar att fordonet använts både till att hitta försvunna personer och för att stävja busåkandet med terrängfordon längs Roslagsleden.

Till exempel använde polisen fyrhjulingen för att hitta två pojkar som försvann i Angarn för ett par år sedan.

– Vi har behov av att använda fyrhjulingen. Nu har vi ingen bevakning längs med Roslagsleden längre där busåkadet är stort. Vi får använda våra vanliga bilar, vilket gör att vi kan få bära gods ut ur skogen där man inte kan åka bil, säger Stefan Dahlgren.

Efter dödsolyckan för två år sedan gav Stockholmspolisen dåvarande Rikspolisstyrelsen i uppdrag att se över användandet av fyrhjulingar, samtidigt som fordonet förbjöds bland Stockholmspoliserna.

Fordonet framförs inte riskfritt – de senaste fem åren har minst 22 dödsolyckor med fyrhjulingar inträffat i hela Sverige. Än så länge finns inget beslut från polisen centralt om hur fyrhjulingar ska användas eller inte inom poliskåren.

– Vi utreder behovet. Det är inget ofarligt fordon, en hel del poliser använder motorcyklar i stället, säger Bengt Svensson på polisens nationella utvecklingsavdelning (gamla Rikspolisstyrelsen).

Stefan Dahlgren betonar dock att deras poliser varit utbildade för att framföra fordonet.

– Vi leker inte med det. Det är ett arbetsredskap. För att använda motorcykel krävs utbildning och det har inte våra poliser i Vallentuna, säger Stefan Dahlgren.

Förutom Vallentunas fyrhjuling försvinner två i södra Stockholm. En fyrhjuling finns även i Nacka, det är inte beslutat om den ska säljas eller inte.

Fakta

52 olyckor de senaste åren

De senaste fem åren har minst 52 olyckor med fyrhjulingar inträffat i Stockholms län. Två av dessa är dödsolyckor och 14 räknas som svåra olyckor.

I hela Sverige har 22 dödsolyckor rapporterats in sedan 2010.

Statistiken gäller de uppgifter om fyrhjulingsolyckor som Transportstyrelsen fått in mellan 2010 och 2014. Eftersom olyckor med fyrhjuling inte räknas som en egen kategori kan det dock ha inträffat fler olyckor.