I snart ett läsår har de tränat på att driva eget företag.
Nu är treorna på ekonomiprogrammet på Väsby nya gymnasium i mål och årets tre bästa UF-företag har utsetts av en jury.
Högst upp hamnade Zainab Saad, Jada Yonas och Linus Ryrström med sitt UF-företag Midnight Scent, som satsade på doftpinnar och doftspray.
– Vi var säkra på vilken bransch vi ville starta företag i, men det utmanande var att hitta rätt målgrupp och leverantörer. Vi ville ha en vegansk produkt som inte innehöll kemikalier. säger Jada Yonas.
Trodde ni att ni skulle vinna?
– Trodde och trodde... Vi har har varit lite mer engagerade och sett fram emot det här året ända sedan ettan. Kanske har det drivit oss framåt.
Både hon och Zainab kan tänka sig att bli företagare i framtiden.
– Det var därför jag valde ekonomiprogrammet, säger Zainab Saad.
Sagal Ahmed, Sara Hawazali, Corinne Öhman och Julia Grönqwist kom tvåa med UF-företaget MoveOn som satsat på sällskapsspel.
Charlotte Arwedsson
Tvåa kom tjejerna i MoveOn med sällskapsspelet "Ingen sitter säkert" för ungdomar. Ett spel med både utmanande och personliga frågor.
– Ett perfekt spel för en grupp som inte känner varandra så väl. Du kommer inte att ha några hemlisar kvar när du spelat klart, säger Sagal Ahmed och ler.
Största utmaningen har enligt Julia Grönqwist varit att få målgruppen, ungdomar, att köpa spelet.
– Många har tyckt att det var en jätterolig grej men att det varit för mycket pengar med nästan 200 kronor. Hade vi haft ett riktigt företag hade vi behövt sänka priset.
Det har gått bra, vi har sålt en del.
De väldoftande grabbarna i Aroma UF som tog hem en tredjeplats: Hugo Gabrielsson, Viktor Tuszynski, Jakob Onval och Moltas Wester.
Charlotte Arwedsson
Luktproblem i bilen
På tredje plats kom doftföretaget Aruma med Hugo Gabrielsson, Viktor Tuszynski, Jakob Onval och Moltas Wester.
De var först inne på skor, men "det blev för komplicerat".
I stället blev det en luftfräschare för lokaler – och bilar.
– Jag spelade hockey och det blev mycket skjuts med grejer i bilen. Min mamma tyckte att det blev ett luktproblem, men att doftgranar var för tråkiga. Så föddes idén, berättar Jakob Onval.
– Det har gått bra, vi har sålt en del, säger Hugo Gabrielsson.
Ekonomilärarna Elin Ringh och Helena Jarness har funnits där för att inspirera och stärka elevernas entreprenörsanda.
– Det brukar alltid vara lite knaggligt i början när de ska komma på en affärsidé som de ska arbeta vidare med. Men till slut har alla lärt sig massor, oavsett om man lyckats uppnå sitt försäljningsmål eller inte, säger Elin Ringh.
Hon säger att det är jätteroligt att se eleverna ta sig an alltifrån konflikter som uppstår till hur de lär sig prata med externa personer – och banker.
– De växer massor som människor, säger hon.
Helena Jarness håller med.
– Det blir mer göra än teori. De behöver faktiskt göra bokföring och marknadsföring på riktigt – och sälja. Varenda litet steg blir en utmaning och efteråt inser de att de lärt sig massor om företagande.