ANNONS

Drabbad av coronaskräck? Så hanterar du den

Charlotte Therup Svedenlöf, enhetschef vid Regionalt kunskapscentrum för kris- & katastrofpsykologi,
Viktigast är att kunna prata om sin oro, menar Charlotte Therup Svedenlöf vid Regionalt kunskapscentrum för kris- & katastrofpsykologi.
Det viktigaste är att få prata om det man är rädd för. Och att bli bekräftad i det man upplever. Det säger Charlotte Therup Svedenlöf vid Regionalt kunskapscentrum för kris- & katastrofpsykologi.
ANNONS

Corona-pandemin får det att gunga under fötterna på de flesta av oss, även för dem som annars står stadigt.

Men om oron tar överhanden?

Charlotte Therup Svedenlöf, enhetschef vid Regionalt kunskapscentrum för kris- & katastrofpsykologi, säger att det är normalt att känna sig orolig eller rädd när sådant här inträffar:

– Smittan är ju något som varken syns eller hörs, och man vet inte var det farliga finns. Platser som vanligtvis är trygga, som jobbet eller skolan, är plötsligt inte det, säger hon.

Förlorad kontroll

Förutom oron att bli själv bli smittad, eller någon anhörig allvarligt sjuk, tillkommer oron för att förlora jobbet, sitt företag, ja hela grunden för vårt välfärdssamhälle.

– Det värsta är nog känslan av att inte ha kontroll. Det kan skapa misstroende mot andra, och leda till polarisering i samhället.

Att tvingas isolera sig kan också vara påfrestande.

– Det gäller att hitta en bra struktur på dagarna, att äta när det är lunchdags och att alla i familjen får eget utrymme, säger hon.

ANNONS

Så kan du hjälpa dina medmänniskor

Se tipsen i coronatider.

Dosera krisrapporteringen

För den som är ensam kan nyhetsrapportering och sociala medier vara enda kontakten med yttervärlden.

Charlotte Therup Svedenlöf tycker att man ska ta allt som strömmar ut i avvägda doser, och gå till säkra källor som Folkhälsomyndigheten och 1177 Vårdguiden för att få information.

Kan trigga psykiskt sjuka

För personer som redan lider av någon form av psykisk ohälsa kan det vara extra kämpigt. Kanske kan oron trigga igång sjukdomen. Men det finns inga signaler om att corona-krisen ökat trycket på psykiatrin, enligt Jessica Fremnell vid presstjänsten på Stockholms läns sjukvårdsområde.

Charlotte Therup Svedenlöf menar dock att vi måste värna extra om den gruppen, och att de som känner extra oro inte ska tveka att ta kontakt med sin behandlare.

Här är Charlottes råd i oros-tider:

• Tillåt dig att prata om din rädsla.

• Det är normalt att reagera på något som är så overkligt som en sådan här epidemi.

• Glöm inte barnen, de har också rätt till information och kan behöva prata om sina funderingar.

• Om du träffar någon som är orolig, bekräfta hur personen upplever det.

• Håll kontakt med ditt sociala nätverk.

Regionalt kunskapscentrum för kris- & katastrofpsykologis film om oro kopplat till corona finns här.

Fakta

Psykiatrins råd till dig med psykisk ohälsa

  • Rör på dig
  • Ät och sov ordentligt
  • Ha samma dygnsrytm och struktur som vanligt, särskilt om du är i karantän
  • Hitta stunder för avkoppling: ta en promenad, titta på film eller lyssna på musik
  • Försök hålla dig till din behandlingsplanering. Tar du medicin så fortsätt med det som vanligt
  • Ta kontakt med din mottagning om ditt psykiska mående försämras
Källa: SLSO
Fakta

Här finns hjälp att få

Många vårdcentraler och husläkarmottagningar har en psykosocial mottagning, där man i första hand kan söka hjälp. Du hittar dem på 1177 Vårdguiden.

Psykiatriska akutmottagningen vid S:t Görans sjukhus: 08-123 492 00.

Jourmottagningar: Rosenlund 08-123 492 00, Psykiatri sydväst Huddinge sjukhus 08-585 849 20, Mobila akutenheten S:t Görans sjukhus 08-123 484 00, Mobila akutenheten Karolinska 08-123 492 00.

Hjälptelefoner:

BRIS: 116 111

BRIS vuxentelefon: 077-150 50 50

Jourhavande medmänniska: 08-702 16 80

Jourhavande präst: 112 (be om att få bli kopplad)

Kvinnofridslinjen: 020-50 50 50

Röda Korsets telefonjour: 0771-900 800

Självmordslinjen: 901 01

Äldretelefonen: 020-22 22 33

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Stockholm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.