Min lokala hjälte

Drabbas hårt när SL miljonsparar

Monica Sotelo, boende i Skogås, tycker inte att det är en bra idé att dra ner på busstrafiken i Huddinge. Själv föredrar hon bussen eftersom pendeltågen inte brukar gå som de ska.
Monica Sotelo, boende i Skogås, tycker inte att det är en bra idé att dra ner på busstrafiken i Huddinge. Själv föredrar hon bussen eftersom pendeltågen inte brukar gå som de ska.
Huddinge är en av ett fåtal kommuner som tar hela smällen när SL ska spara 100 miljoner på busstrafiken.

Orsaken är att SL avtalat bort en jämnare fördelning över länet.

De nya avtalen som landstingets trafikförvaltning har med bussbolagen gör att det är bolagen själva som bestämmer utbudet. Men avtalet för bussarna i Huddinge är gammalt, vilket ger SL rätt att göra stora förändringar i trafiken.

– Nu får man slakta trafiken på de platser man kan, säger en källa med insyn till Mitt i.

Förslaget om nedskärningar i SL-trafiken beslutas om i dag tisdag. Om förslaget går igenom berörs nio busslinjer i Huddinge kommun. En person som berörs av nedskärningarna är Monica Sotelo från Skogås.

– Jag tycker att det är väldigt tråkigt. Redan nu går bussen från Skogås till Huddinge centrum bara en gång i halvtimman vissa tider, säger hon.

Monica Sotelo åker ofta buss från Skogås till Huddinge centrum eller Flemingsberg, och hon är skeptisk till de planerade nedskärningarna i busstrafiken.

– Det är ingen bra idé alls. Jag föredrar att åka buss eftersom att pendeltågen inte går som de ska, säger hon.

Trafikförvaltningen har tidigare gjort klart att de skär ner där trafiken påverkas minst. Men det är inte den enda anledningen. På flera håll i länet har de avtalat bort möjligheten att skära ner. I hela länet ska 133 linjer få färre turer eller tas bort. 127 av dem har de gamla avtalen.

– Vi har de avtal och förutsättningar vi har och i de nyare avtalen är det trafikutövarens uppgift att själv effektivisera trafiken utifrån resandet, säger Sara Catoni, trafikdirektör på SL.

I förra veckan hade landstingets trafiknämnd ett extrainsatt möte med anledning av nedskärningarna i busstrafiken. Där presenterade Miljöpartiet och Socialdemokraterna ett förslag på andra besparingar än på bussar. Men deras förslag som bland annat innehöll en uppskjuten pendelbåtslinje, ett kodsystem för sms-biljetter och stopp för investeringar i nya spärrar i stället för nedskärningar i busstrafiken gav inget gehör.

I Huddinge är det Keolis som har avtal med SL om att köra busstrafiken.

– Just nu vet vi inte vad de tänker göra. Vi har omkring 800 anställda i trafikområdet och det är möjligt att det leder till mindre uppdrag för dem som är timanställda. Men det kommer att dröja innan vi vet vad konsekvenserna av det här blir, säger Karl Orton, pressansvarig för Keolis.

Det är ingen bra idé alls.

Fakta

Berörda linjer i Huddinge

703: Fruängen-Sörskogen

706: Huddinge station-Källbrinks IP

707: Tumba station-Fruängen

710: Skärholmen-Sörskogen

711: Flemingsbergs station-Tullinge gymnasium

740: Kungens kurva-Huddinge station

742 Östra Skogås-Huddinge sjukhus

744: Balingsnäs-Högdalen

792: Skärholmen–Balingsnäs