Välj ditt område
Reklamationerna är flest i Älvsjö, Farsta och i Vasastan, enligt Stockholm Vatten.
Reklamationerna är flest i Älvsjö, Farsta och i Vasastan, enligt Stockholm Vatten.

De drabbas värst av sopkaoset

Nyheter Stockholm vatten och avfall arbetar febrilt på att jobba ikapp reklamationer om utebliven sophämtning orsakad av strejken.
Och även om arbetet går framåt medger vd:n Krister Schultz att man fortfarande ligger efter i vissa områden.
– Vi har fortfarande en stor del reklamationer i Vasastan, Älvsjö och i Farsta, säger han.

I förra veckan berättade Stockholm Vatten och Avfalls vd Krister Schultz att entreprenören arbetade med alla tillgängliga resurser för att reklamationerna som uppkommit i samband med den vilda strejken skulle vara bortarbetade i början av den här veckan, och att det då skulle bli det lättare att ta hand om de nya reklamationer som uppkommer.

Enligt Krister Schultz är man på god väg att arbeta in reklamationerna, men samtidigt medger han att det gått trögare än väntat – i vissa stadsdelar.

– En stor del av reklamationerna vi fått in i början av veckan handlar om Vasastan, Älvsjö och Farsta, och där har vår entreprenör haft problem på grund av nyckelsituationen, säger Krister Schultz.

Nyckelsituationen som uppstått är en av grundpelarna för hela strejken. Sopåkarna ombads att lämna ut information till sin arbetsgivare Reno Norden om vilka nycklar som går till vilka soprum – något de vägrade göra med hänvisning till att de då skulle kunna ersättas med vem som helst, och att nyckelkännedomen var en del i deras unika kompetens.

Konsekvensen av den uteblivna inventeringen innebär att den nu måste ske med ny personal som inte känner till vart nycklarna går, vilket tar tid.

– Men båda våra entreprenörer ligger mycket bättre till än för bara en vecka sedan och Reno Norden kör med full bemanning i dubbla skift, säger Krister Schultz.

Så hur ser situationen ut, egentligen?

Det är klart att det är en utmaning när så många personer går ut i vild strejk och säger upp sig på en gång. Entreprenören jobbar för fullt med att rekrytera och lära upp ny personal, och har kommit långt på bara två veckor. Men det kan ta några veckor till innan allt är nere på normala nivåer igen när det gäller reklamationerna, säger han.

Din bästa Stockholmsguide

Fler nyheter från Hela Stockholm

Blåljuskollen Haninge, torsdag
Morgonkollen

Man knivskars svårt – fick lungan punkterad

Nyheter

Här är kommunen som hyllas av Cykelfrämjandet

Dykare; Dykning; Instagram; Vändpunkt i livet; Patrik Jonson; Resarö; Vaxholm; Undervattensfotografering; Undervattensfoto
Livsstil

Patrik satsade på djupet efter vännens död

Brott

Trängde sig in och rånade kvinna i Husby

Poliser
Brott

En anhållen för dödsskjutningen i Tensta

Nyheter

Tre personer avlägsnades från Medis