Huddinge i topp när unga sålde in företag

Samantha Hussein, Jackline Jepkoriv och Lemar Hama säljer afrikanska tröjor.
Samantha Hussein, Jackline Jepkoriv och Lemar Hama säljer afrikanska tröjor.
Elin Johansson och Sofia Andrén bakom företaget Fresh n' safe demonstrerar sitt hygienkit.
Elin Johansson och Sofia Andrén bakom företaget Fresh n' safe demonstrerar sitt hygienkit.
Hygienkit, hälsoboxar, afrikanska kläder och billig baklava – entreprenörsandan bland Huddinges gymnasister var utbredd och varierad när de ställde ut på Älvsjömässan i veckan.
I samband med mässan utsågs Huddinge till länets bästa kommun för ungt företagande.

Hygienkit, hälsoboxar, afrikanska kläder och billig baklava – entreprenörsandan bland Huddinges gymnasister är varierad och utbredd. När Entreprenörskap på riktigt, en mässa för unga företagare, arrangerades på Älvsjömässan i veckan fanns 34 olika företag från Huddinges gymnasieskolor bland utställarna.

Unga företagare på Älvsjömässan. Fresh N Safe, toalettkit. Sahra Nur, Moa Jardefalk, Sofia Andren, Fahmo Abdiweli Malin, Gabriella Issakainen och Elin Johansson.

Ett av dem är Fresh n’ Safe som nyligen vann pris för både sin monter och reklamfilm på en mässa i Berlin.

Produkten, ett hygienkit anpassat att få plats i handväskan, ska göra kvinnor besök på offentliga toalett fräschare.

– Idén kom när jag var ute och resten och besökte många ofräscha toaletter, säger Sahra Nur, som går i årskurs tre på Huddingegymnasiet.

Sedan spann hon och fem klasskamrater vidare på idén och tog fram en necessär med olika småförpackningar av rengöringsprodukter.

– Nu hoppas vi kunna ta det vidare och även göra kit anpassade till män och till småbarnsföräldrar, säger Sofia Andrén.

En försäljningssuccé

I ett annan monter hjälper Jackline Jepkoriv en kund som provar en tröja i ett färgglatt afrikansk mönster. Tillsammans med klasskompisarna Samantha Hussein och Lemar Hama säljer hon kläder som hon själva vill ha, men har haft svårt att få tag på på hemmaplan.

De beställer tyger från Kenya, där de också får tröjorna uppsydda.

Idén föddes så sent som i höstas, men försäljningen har redan blivit en succé. Företaget som heter Dashiki for Rafiki har redan sålt slut på de två första beställningarna och den tredje upplagan med 50 plagg ser även den ut att sälja slut snabbt.

Dashiki för Rafiki säljer tröjor i afrikanska tyger. Här hjälper företagarna Samantha Hussein, Jackline Jepkoriv och Lemar Hama en av sina kunder.

– Namnet Dashiki for Rafiki betyder en tröja för en vän. Och vår tanke är att alla ska kunna bära den här, och bryta normer att bara afrikaner bär de här kläderna, säger Samantha Hussein, som går på Huddingegymnasiet.

Årets UF-kommun

I samband med mässan utsågs även Huddinge kommun till årets UF-kommun i länet med motiveringen:

”Det finns en tydlig samverkan mellan näringslivssidan, utbildningssidan och solorna i kommunen, vilket bland annat tar uttryck i den lokala mässan där kommunens alla UF-företag ges möjlighet att ställa ut. Kommunens pedagoger har ett stort intresse och självklart förhållningssätt till entreprenörskap i undervisningen.”

Det är en rejäl klättring från fjolårets 12:e plats.

Varje år ordnar kommunen och företagare event och aktiviteter för att öka elevernas kunskap kring förtagande. En gång om året arrangeras dessutom en mässa i ungt företagande i Kungens kurva, där ungdomarna får chans att visa upp sina produkter och tjänster.

– Vi arbetar med entreprenöriellt lärande i alla våra grundskolor och det ska vi fortsätta med. Alla elever ska få möjligheten att stärka sina entreprenöriella förmågor. Vi är jättestolta över den här utmärkelsen som kommunen har fått och jag vill passa på att rikta en stor eloge till våra lärare, skolledare, vår förvaltning och framförallt till våra fantastiska elever, säger Jelena Drenjanin (M), ordförande i grundskolenämnden i ett pressmeddelande.


Läs fler Huddingenyheter:

Hockeymorsor från Huddinge utklassar alla lag

Världsfotograf ställer ut i Huddinge