Min lokala hjälte

Drömbilen stod i en lada

Rickard Jonsson hittade sin drömbil, en Lincoln Zephyr från 1938, i en lada i Kungsängen 1974.
Rickard Jonsson hittade sin drömbil, en Lincoln Zephyr från 1938, i en lada i Kungsängen 1974.
Ett emblem pryder karossen.
Ett emblem pryder karossen.
Hastighetsmätare med stil.
Hastighetsmätare med stil.
Katalogbilden som fångade 4-
årige Rickards blick.
Katalogbilden som fångade 4-
årige Rickards blick.
Tolv cylindrar, vita däck – och en ratt som är gjord av sojabönor.

På torsdag är det Motorhistoriska dagen, och ett av ekipagen som går i mål på Stallbacken i Sollentuna är Rickard Jonssons Lincoln från 1938.

Rickard Jonsson var 4 år när han såg sin drömbil för första gången. Familjen bodde i Värmland och hans pappa som körde taxi hade tagit hem en Ford-katalog från 1938. Uppslag efter uppslag pryddes av strömlinjeformade skönheter, handmålade med fotografisk precision. Rickards unga blick fastnade till slut på en djupt blå Lincoln Zephyr.

Det var kärlek vid första ögonkastet, men det skulle dröja 40 år innan han fick leva ut den. 1974 hittade Rickard till slut sin Zephyr – i en lada i Kungsängen. Där en annan såg ett rostigt vrak såg han potential, och efter en fyra år lång resa till molekylstadiet och till­baka var renoveringen klar.

– Det är fortfarande den snyggaste bilen jag vet, säger Rickard när Lokaltidningen Mitt i träffar honom hemma i Rotebro.

På uppfarten står ögonstenen, skinande blank och redo för en av landets största veteranbilsfester. På nationaldagen arrangerar tre entusiastklubbar i länet Motorhistoriska dagen. Ett hundratal ekipage startar klockan 11 från tre olika platser – Hågelby Gård, Riddarholmen och Naturhistoriska Riksmuseet – och sammanstrålar i en gemensam målgång på Stallbacken i Sollentuna, vid McCollection.

Men det är inte bara vid högtidliga evenemang som Rickard backar ut Zephyren ur garaget. Under åren har han hunnit avverka 10 000 mil på både solvarm och regnvåt asfalt i Sverige, Norge, Finland och Danmark.

– Man åker bekvämt i den här, 50 mil om dagen är inga problem. Jag förstår inte bilägare som är rädda för lite väderlek. Om man bara vill titta på bilen kan man lika gärna köpa en tavla, säger han och styr ut Zephyren på vägen.

När bilen får sträcka ut sin fulla längd på slingrande småvägar genom allér kantade av öppna fält börjar man ana dess fulla potential. Den mekaniskt lågmälda sången från motorns tolv cylindrar letar sig obehindrat in i den sparsmakat ljudisolerade kupén och adderar till den sinnliga upplevelse som åkturen är.

Inredningen går i textil och metall, och bortsett från ratt och reglage i bakelit är den skonsamt befriad från syntetiska material …

– Soja, rättar Rickard, ratten är gjord av soja.

– Henry Ford var miljömedveten, förklarar Rickard med glimten i ögat, han kontrakterade bönder som odlade sojabönor som han använde till att framställa ett slags kompositmaterial.

Fakta

Lincoln Zephyr 1938 – en krisbil

Lincon Zephyr kom 1936 och var en av de första strömlinjeformade bilarna.

Lincoln var Fordhusets lyxmärke, men under de kärva tiderna på 1930-talet kunde man inte sälja på lyx. Zephyren sålde i stället på ett billigt pris och en vacker design.

Motor: 12 cylindrar, 4,5 liter.

Effekt: 110 hk.

Toppfart: 140 km/h.

Växellåda: 3-växlad manuell.

Tjänstevikt 1700 kilo.

Bränsleförbrukning: ca 1,5 liter per mil .