Inga poliskontroller av dubbdäcken

På Kungsgatan stod flera bilar med dubbdäck, när Mitt i besökte platsen.
På Kungsgatan stod flera bilar med dubbdäck, när Mitt i besökte platsen.
Mitt i:s reportrar Karl Martinsson och Gustav Gelin räknade dubbdäck på de båda gatorna. Det visade sig att flera bilister verkade ha missat förbudet och parkerat ändå.
Mitt i:s reportrar Karl Martinsson och Gustav Gelin räknade dubbdäck på de båda gatorna. Det visade sig att flera bilister verkade ha missat förbudet och parkerat ändå.
Polisen planerar inga nya kontroller av det två nya dubbdäcksförbuden på Fleminggatan och Kungsgatan som började gälla vid årsskiftet.

Samtidigt verkar flera bilförare inte känna till förbudet, visar Mitt i:s kartläggning.

Skyltarna är uppe och förbudet är infört. Från den första januari i år är det förbjudet att köra med dubbdäck på Fleminggatan och på Kungsgatan mellan Sveavägen och Birger Jarlsgatan. Den som bryter mot reglerna riskerar böter på 1 000 kronor. Men risken är liten – eftersom kontrollerna i stort sett uteblir.

– Vi kommer inte ha några riktade åtgärder för att kontrollera dubbdäcksförbudet. Åtminstone inte vad jag vet om i nuläget, säger Stefan Holmén på Stockholmspolisen.

Helt fritt att bryta mot förbudet är det dock inte.

– Nej, vi kommer ju göra kontroller i det vanliga linjearbetet, om vi ser någon som kör med dubbar. Men inga specifika kontroller just för detta, säger Stefan Holmén.

Stan lägger cirka 3 miljoner kronor på omskyltning och informationsinsatser för det nya förbudet. När Mitt i besökte de båda gatorna på tisdagsförmiddagen satt skyltar utplacerade vida alla infarter. Men många verkar ändå inte känna till förbudet. Av de 122 bilarna som stod parkerade på gatorna på tisdagsförmiddagen hade ungefär 13 procent dubbdäck, visar Mitt i:s genomgång.

Anledningen till förbudet är att man vill ha bättre luft i Stockholm då dubbdäcken river upp farliga partiklar ur asfalten.

Politiker från båda sidor har hellre än nya dubbdäcksförbud efterlyst möjligheten att ta ut en dubbdäcksskatt i Stockholm. Men det har rikspolitikerna hittills sagt nej till.

– Jag beklagar att regeringen inte har visat någon avsikt att ge staden detta verktyg och därför väljer trafiknämnden nu att gå vidare med den åtgärd som återstår och står till vårt förfogande, sa trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) när förbudet spikades i höstas.

Fakta

Ska förbättra luften

Från den 1 januari i år gäller dubbdäcksförbud på Kungsgatan mellan Sveavägen och Birger Jarlsgatan och på Fleminggatan på Kungsholmen. Anledningen är att Stockholms stad vill se en förbättrad luftkvalitet.

Sedan den 1 januari 2010 har det rått dubbdäcksförbud på Hornsgatan på Södermalm. Enligt Stockholms stad har förbudet inneburit att dubbdäcksanvändningen där gått ner från cirka 60-70 procent till cirka 30 procent.