Dubbelt så många kontroller i SL-trafiken

Ulrika Borgström, pendelresenär, Handenterminalen
Sänk priserna i stället för fler kontroller, tycker Ulrika Borgström, Haninge.
Mauno Ojari, Skogås, är positiv till att kontrollerna blir fler.
Mauno Ojari, Skogås, är positiv till att kontrollerna blir fler.
Fem miljoner biljettkontroller – varje år. Det ska göras på bussar, pendel och tunnelbana. Satsningen kostar 340 miljoner kronor.
– Jag tycker de kunde lägga resurserna på att sänka priserna i stället, tycker pendlaren Ulrika Borgström.

Den som tycker sig se en kontrollant bak varje spärr ser inte helt i syne. SL har beslutat att dubblera antalet biljettkontroller, från 2,5 miljoner om året till 5 miljoner.

I år ”mjukstartas” med 3,5 miljoner kontroller. SL har tecknat kontrakt med ISS, som sedan tidigare utfört kontrollerna, om en dubblering. Avtalet löper på sju år och är värt 340 miljoner kronor.

Kostnaden kan ställas mot det årliga intäktsbortfallet på grund av felaktiga eller saknade biljetter. 2017 fuskåktes det för 254 miljoner kronor, enligt SL.

Men resenärer som Mitt i pratat med tycker att SL borde satsa pengarna på att sänka priserna i stället.

– Att det blir fler kontroller är inget problem för mig, jag betalar för mig. Men jag tycker det vore bättre att sänka priserna än att lägga resurser på kontrollanter, säger Jordbrobon Ulrika Borgström, som vi träffar på Handenterminalen.

Fast några kontroller har hon inte sett till.

 – Och ändå åker jag varje dag.

Ett utsatt jobb

ISS har idag cirka 50 kontrollanter som är ute i trafiken över hela länet. Inför utökningen nyanställde de 12 personer.

– Konstigt att hon inte sett några, de är ute varje dag, på alla tider som det finns trafik, säger Ulrika Södergren Andersson, affärsområdeschef vid ISS.

Kontrollanterna går alltid flera tillsammans. Det är ett utsatt jobb, och det händer att resenärer som kontrolleras blir aggressiva.

Numera har kontrollanterna alltid med sig ordningsvakter när de är ute kvälls- och nattetid. Det händer också att de har polis med sig.

– Det tycker vi är bra, och vi önskar att polisen oftare kunde vara ute med kontrollanterna, säger Christian Hoffman, presskommunikatör vid SL.

Mest fusk på röd och blå linje

45 procent av alla kontroller ska göras i tunnelbanan, och 40 procent på bussar och pendeltåg, enligt ISS avtal med SL. Resterande är en pott där man kan sätta in en stöt där man ser att det behövs.

– Rent generellt kan man säga att fusket är mer utbrett på stationer längre ut i spårsystemet. Tunnelbanans röda och blå linje har historiskt sett en högre andel fusk, säger Christian Hoffman.

Det kostar 1 500 kronor i böter att inte ha en giltig biljett. Det vanligaste ”fusket” är att resenärer åker på rabatterat pris trots att de inte är berättigade till det. I 29 procent av fallen saknar resenären biljett helt och hållet.

Många kontroller på Gullmarsplan

En som uppmärksammat att kontrollerna har ökat är Haningebon Daniela Aravena.

– Det har varit många kontroller på Gullmarsplan senaste tiden. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om biljettkontrollena, säger hon.

Skogåsbon Mauno Ojari är enbart positiv till att kontrollerna ökar.

– Jag har ju mitt månadskort, men det är många som tjuvåker, säger han.