Dubblering av inställda bussturer i januari

Young Keun Kwak tycker att 221:an är viktig men att den ofta är full.
Young Keun Kwak tycker att 221:an är viktig men att den ofta är full.
Enligt Keolis trafikområdeschef berodde fördubblingen av antalet inställda bussturer i januari jämfört med motsvarande period förra året på teknikproblem.

Under januari månad i år ställdes 95 bussturer in på Lidingö, förra året var motsvarande siffra 56.

Michael Svensson är trafikområdeschef för Keolis i Stockholm city, där Lidingö ingår. Han menar att majoriteten av alla inställda turer i på Lidingö berodde på tekniska problem med bussarna.

– Vi hade det lite trassligt under några dagar då vi ställde lite mer trafik än vad vi brukar och det är klart att det blir problem när man har nya bussar, säger han.

Till den här vintersäsongen har Keolis testat nya bussar, laddhybrider, som kan gå sju kilometer på endast el.

– Det betyder att de kan gå nästan hela turen på el. Det är väldigt spännande att test nya bussar men det är klart att det samtidigt kan skapa lite problem, säger Michael Svensson.

Enligt honom berodde problemen som uppstod främst på kyla. De allra flesta av alla trafikantklagomål kom in till Keolis runt den 14-15 januari.

– Vi har haft en ganska snäll vinter men kylan under just de två dagarna ställde till problem. Om inte tekniken fungerar och om vi inte kan värma upp bussarna tillräckligt redan i garaget, så kör vi inte ut dem på vägarna, säger han.

De inställda turerna vill han gärna sätta i relation till det totala antalet avgångar som Keolis har på Lidingö.

– Det är klart att det är tråkigt att vi har haft fler inställda turer i januari i år om vi jämför med förra året. Men sätter vi det i relation till att vi har 1 000 avgångar per dag så är siffran ändå inte så hög, säger han.

De busslinjer som drabbats av flest inställda avgångar är linjerna 205, 206, 221 och 225.

Vid vändplanen i Larsberg står Young Keun Kwak och väntar på buss 221 i vårsolen. Han har själv inte varit med om att bussturer blivit inställda, men bussen är ofta full redan när den kommer till hans hållplats.

– Den här bussen är väldigt viktig för oss som bor här, speciellt på vintern. Det är för långt att gå till Lidingöbanan. På morgonen och kvällen är det verkligen fullt, säger han.

Tidigare har läsare hört av sig till LT angående 221:an eftersom den då och då blir full och åker förbi flera hållplatser på sin väg mot Ropsten.

Gudrun Lindahl, även hon Larsbergsbo, håller med.

– Det är mer folk nu sedan de lade om rutten. Speciellt om man vill åka från Lidingö centrum till Larsberg på eftermiddagen så är det ofta fullt.

Michael Svensson kan förstå om fullsatta bussar skapar irritation.

– När man inte kan ta den buss man vill och när det spiller över på andra linjer och bussarna blir överfyllda, är det väl klart att man kan bli irriterad, det har jag full förståelse för, säger han.

Den här bussen är väldigt viktig för oss som bor här, speciellt på vintern.

Fakta

Nya linjer sedan sommaren

Från den 19 juni förra året fick Larsbergsborna nya dragningar av busslinjerna.

Buss 203 fick en ny dragning, från Ropsten till Näset, via Norra Kungsvägen.

Buss 238 var en helt ny linje. Den går från Näset till Högsätra, via Larsbergs station.

Buss 221 fick ny dragning. Den går nu från Ropsten till Högsätra via Lidingö centrum och upp till Larsberg. Bussen ska gå hela dagarna.

Källa: Keolis