Min lokala hjälte

Dyr annonsering i egen bilaga

Annonsbilagan sägs vara gratis för kommunen, men de egna verksamheterna har annonserat för cirka 400 000 kronor.
Annonsbilagan sägs vara gratis för kommunen, men de egna verksamheterna har annonserat för cirka 400 000 kronor.
I början av december annonserade Sollentuna kommun i en morgontidning. Den 16 sidor tjocka annonsbilagan kostade Sollentunaborna cirka 400 000 kronor – trots att den sägs finansieras helt av annonser.

– Det är ett förtäckt partistöd till de borgerliga som styr i kommunen, säger Peter Godlund (Mp).

Torsdagen den 5 december följde en annonsbilaga med Dagens Nyheter. Avsändaren var Sollentuna kommun och på 16 sidor kunde läsarna ta del av ”den magiska stämningen” i kommunens skolor och den ”dialog med invånarna” som präglar kommunens byggplaner. Kommunen har gett ett medieföretag i uppdrag att göra annonsbilagan, sälja annonser till den och slutligen sälja in den till DN.

Men trots att kommunen står som avsändare fick ingen ur oppositionen chans att ge sin bild.

– Det är bara en massa glada majoritetspolitiker som får berätta om sin egen förträfflighet. I kommunens totala budget kostar en sådan här annonsbilaga inte jättemycket pengar. Jag tycker ändå man kan fundera på om det är bästa sättet att saluföra kommunen på, säger oppositionsrådet Freddie Lundqvist (S).

När det gäller kostnaderna så menar kommunen att annonsbilagan varit gratis och finansierats av annonser. Kommunen ska inte ha betalat något, varken för att producera annonsbilagan eller få den som bilaga i tidningen.

Men i själva verket kommer hälften av annonserna från kommunens egna verksamheter och bolag.

Totalt har annonsbilagan kostat invånarna i kommunen cirka 400 000 kronor.

Trots det menar kommunstyrelsens ordförande Douglas Lithborn att produkten är gratis för kommunen.

– Det är inte vi själva som producerar tidningen. Det som vi bidrar med är det innehållsmässiga i artiklar. Det kostar inte skattebetalarna någonting att vi gör det. Det är en bonus helt enkelt.

Men kommunens verksamheter har ju betalat annonser för 397 500 kronor.

– De kan annonsera i andra tidningar också. Det är inte kommunikationsavdelningen som står för kostnaden. Det är deras eget val att annonsera. Det har inte gått ut något påbud om att de ska annonsera. Jag antar att de annars hade annonserat i något annat organ.

Det handlar ändå om skattepengar. Det går inte att säga att det inte kostar Sollentunaborna något.

– Jo, jag vidhåller det. Vi har inte producerat tidningen med skattemedel, om några väljer att annonsera eller inte, det står var och en fritt att bestämma.

Varför gavs inte oppositionen något utrymme?

– Därför att de inte är i majoritet. Hade de varit socialdemokratiskt styre hade de varit kommunens företrädare. Nu råkar det vara borgerligt. Man ska se det ur den aspekten – att det är de främsta företrädarna som finns med i bilagan.

Oppositionen kallar annonsbilagan för förtäckt partistöd. Vad säger du om det?

– Nej, vi talar om ren kommuninformation. Det är ingen partipropaganda. Vi har till exempel flera chefstjänstemän med. Det är lite tråkigt om oppositionen tycker att kommundirektören är en partiföreträdare.

Fakta

Annonser för närmare 400 000 kronor

Lokaltidningen Mitt i har kartlagt vad de kommunala verksamheterna har betalat för att vara med i kommunens egen annonsbilaga:

Sollentunahem: 26 500 kronor för en kvartssida.

Sollentuna energi: 45 000 kronor.

Biblioteken: 46 000 kronor.

Helenelundsskolan: 95 000 kronor.

Sollentuna international school: Cirka 40 000 kronor.

Runbacka skolor: Cirka 50 000 kronor.

Tegelhagens skola: Cirka 45 000 kronor.

Rudbeck gymnasium: Cirka 50 000 kronor.

Totalt har annonserna från kommunen kostat 397 500 kronor.