Dyr och ”fluffig” vision får kritik

”Jag tycker att det är mycket pengar för några papper”, säger Annelie Lindqvist, 63, om Upplands-Bros nya vision.
”Jag tycker att det är mycket pengar för några papper”, säger Annelie Lindqvist, 63, om Upplands-Bros nya vision.
En slogan, tre ledord och en marängbakelse. Framtagandet av Vision Upplands-Bro kostade 2,3 miljoner och tog tre år. Nu får arbetet kritik.

– Det är totalt intetsägande, säger Kerstin Åkare (V).

Arbetet med visionen påbörjades av Alliansen 2012. Två projektledare rekryterades och fick i uppgift att samla in synpunkter och idéer som skulle sätta Upplands-Bro på kartan.

2 500 medborgare, företagare, föreningsmedlemmar och politiker bjöds in till demokratisamtal om hur kommunen ska drivas i framtiden. Den 3 juni klubbades visionen igenom i fullmäktige. En ny slogan: ”Kommunen som ger plats” och tre ledord: ”Nyfikenhet”, ”Omtanke” och ”Liv”, ska vägleda det politiska arbetet fram till år 2035.

Vänsterpartiet reserverade sig mot beslutet att anta visionen. Vid mötet kallade partiföreträdaren Kerstin Åkare den för ”fluff”.

– Det är tomt och totalt intetsägande. Den skulle kunna handla om vilket annan ort som helst. Jag var med på alla möten och såg hur det togs fram mängder med fantastiska idéer. I visionen finns inte ett spår av det kvar, säger hon.

I visionen, sammanfattad på tio A4-sidor, står att kommunen ska erbjuda ”effektiva kommunikationer”, ”hållbara boende- och livsmiljöer” och ”attraktiva mötesplatser som ökar den sociala sammanhållningen och öppenheten”.

I dokumentet ingår ett recept på en hallon- och marängbakelse – en symbol för visionens smak.

– Jag är nöjd. Det känns bra att vi landat i en vision som symboliserar Upplands-Bro. Vi är en kommun som har mycket plats, men som också vill ge mycket plats genom att, exempelvis, bygga bostäder, säger kommunstyrelsens ordförande Camilla Janson (S).

Enligt henne ska medborgarnas synpunkter sammanställas i en slutrapport.

– Det är fantastiskt att så många deltagit och självklart är vi intresserade av att ta del av förslagen.

2,3 miljoner, är det ett rimligt pris?

– Arbetet drog ut på tiden och tog alldeles för lång tid. Det gjorde att kostnaderna steg. I slutändan är jag väldigt glad att vi äntligen kommit fram till det här beslutet.

Fakta

Projektledarna fick två miljoner

Två projektledare rekryterades för att ta fram visionen. Under åren har de fått sammanlagt 2 020 408 kronor i lön.

Tre konsulter hyrdes in för 83 075 kronor. En var framtids­föreläsaren Stefan Hyttfors.

Övriga kostnader har utgjorts av reklam (84 496 kr), representation (40 037 kr) och övriga kostnader (22 809 k).

Källa: Upplands-Bro kommun