Dyrare flyg i framtiden

Nyss hemkommen från Asien? Skönt med en vecka i solen?

Stockholmarna reser utomlands som aldrig förr.

Men snart kan Thailandsresan kosta minst 5 000 kronor mer.

En av de stora utsläppsbovarna – flygtrafiken – fanns inte med på förhandlingsbordet när världens koldioxidutsläpp diskuterades i Paris före jul. Frågan är för komplicerad.

Vårt behov av att resa till fjärran länder tycks omättligt. Medan inrikestrafiken är relativt konstant i Sverige har utlandsresorna fördubblats de senaste 15 åren. Trafikökningen äter med råge upp branschens försök att minska klimatpåverkan. Enligt en ny rapport från Energimyndigheten har den svenska förbrukningen av flygbränsle stigit med 4,5 procent de senaste fem åren.

Efterfrågan på flygresor i Sverige väntas öka med 29 procent mellan 2014 och 2021, enligt Transportstyrelsen. Men redan idag står flyget för tio procent av klimatpåverkande utsläpp i Sverige, enligt Naturskyddsföreningen.

Jörgen Larsson forskar på flygets klimatpåverkan på Chalmers tekniska högskola i Göteborg och han konstaterar att den tekniska omställningen i branschen går långsamt. En ökning av flygtrafiken är utesluten om vi ska uppnå klimatmålen.

– Om flyget inte radikalt minskar sina utsläpp och flygandet fortsätter att öka kommer det att stå för allt det samlade utsläppsutrymme mänskligheten har år 2040, säger han.

Flera instanser gör nu försök att minska flygets koldioxidutsläpp. Samtliga kommer att göra resandet dyrare.

Flygbränsle är i dag helt obeskattat i Sverige, bortsett från handeln med utsläppsrätter inom EU, som gör marginell skillnad på priset. Alla andra trafikslag ska bära kostnaderna för sina egna utsläpp. Om flyg beskattas som bilen kommer en tur och retur-resa till Thailand kosta drygt 5 000 kronor mer per person. Göteborgsresan skulle kosta 250 kronor mer. I slutet av november tillsatte regeringen en utredning om hur en flygskatt skulle kunna utformas.

– Regeringen står bakom principen om att sätta ett pris på koldioxid. Det bör gälla alla utsläpp. Flyget är inget undantag, säger miljöminister Åsa Romson (MP) genom sin pressekreterare.

Resultatet av flygskatteutredningen kommer att presenteras i slutet av året.

Swedavias egen lösning på utsläppsproblemen heter alternativt bränsle. Den befintliga flygflottan skulle redan i dag kunna flyga på 50 procent biobränsle. Konkurrensen om råvarorna är dock stor och tillverkningen av biobränsle till flyg är försvinnande liten. Genom den nystartade fonden Fly Green Fund vill Swedavia skapa efterfrågan från företagskunder för att göra bränslet mer tillgängligt. Biobränslet kostar i dag 3-4 gånger mer än flygfotogen, och med 50 procent i tankarna skulle flygresan bli 20-25 procent dyrare.

Just nu pågår förhandlingar om globala utsläppsbegränsningar inom ICAO, FN:s luftfartsorganisation. Planen är att sätta tak på koldioxidutsläppen vid 2020 års nivå. Ökar utsläppen efter det måste flyget betala för minskningar någon annanstans.

Transportstyrelsens Therese Sjöberg sitter med i förhandlingarna.

– Ett avtal vore en framgång även om det är för lite. De mål vi behöver och de mål som är möjliga att uppnå är två olika saker.

Fakta

Antal passagerare på Bromma

2005 1,3 miljoner

2015 2,4 miljoner

2025 2,8 miljoner

… och på Arlanda

2005 18 miljoner

2015 22 miljoner

2025 33 miljoner

Källa: Trafikverket