Det aktuella förslaget innebär inga taxehöjningar, men gränserna flyttas och fler gator hamnar i dyrare områden.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd, förklarar att syftet är att förbättra framkomligheten, tillgängligheten och ordningen i trafiken.

– De stora vinnarna är de bilister som i dag åker runt och runt och letar efter en parkeringsplats, säger han.

Här blir det dyrare

Förslaget gäller besöksparkering. Totalt kommer cirka 3 250 parkeringsplatser att få en högre avgift.

Ungefär 250 p-platser omregleras från taxa 2 till taxa 1, medan 3 000 platser inom nuvarande taxa 3 övergår till taxa 2.

Förslag till ny utbredning för taxeområde 1 och 2. 

Förslag till ny utbredning för taxeområde 1 och 2. 

Stockholms stad

Den dyraste zonen, taxeområde 1, omfattar city innanför Kungsgatan och Birger Jarlsgatan. Taxeområde 2 ska enligt förslaget även innefatta östra delen av Kungsholmen samt en utökad del av Östermalm.

Hög beläggningsgrad

Enligt en undersökning från Sweco, som gjordes på uppdrag av trafikkontoret, är parkeringsbeläggningen i centrala delar av Kungsholmen och Östermalm mycket hög, med en beläggningsgrad på 94,6 procent. 

Förhoppningen är att de nya regleringarna kommer att minska efterfrågan på gatuparkering i dessa områden.

– Vi tror att det här kommer innebära att man parkerar på andra ställen, väljer andra färdsätt och är mer effektiv med transporter, säger Strömgren.

Genom att styra över trafiken till tomtmark eller garage frigör man gatorna för lastning, korttidsparkering och vistelseytor, fortsätter han.

Ökade intäkter

Förslaget kommer att implementeras stegvis och förväntas vara genomfört inom 4 till 6 veckor efter beslut i kommunfullmäktige.

Genomförandet beräknas kosta 2,5 miljoner kronor och de nya taxeområdena väntas generera årliga intäkter på mellan 20 och 30 miljoner kronor.

Strömgren poängterar dock att det inte är de ökade intäkterna som är drivkraften bakom förslaget.

– Det är för att Stockholm ska kunna vara en barnvänlig, grön och levande stad, säger han.

Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd, är kritisk till förslaget. “Det rödgröna styret fortsätter att höja parkeringsavgifterna i innerstaden, och samma partier gör historiska nedskärningar i kollektivtrafiken och höjer biljettpriset. Det är respektlöst mot stockholmarna att göra det dyrare och svårare att ta sig fram,” skriver han i ett mejl till Mitt i.