Rima Cicek böjer lätt på knäna innan hon går in i kyrkan samtidigt som hon för händerna över pannan och bröstet som i ett kors.

– Det handlar om att vara respektfull här i guds hem. Här får vi hjälp, finner frid och får känna Guds närvaro. Vi får ta del av den heliga nattvarden, bikten, gudstjänsten, dopet, giftermålet och en gemenskap med andra troende. Det är ett sjukhus för dem behövande, säger hon.

Rima Cicek är vice ordförande vid S:t Petrus och S:t Paulus syrisk-ortodoxa kyrka i Hallunda. Nu är hon, och många andra syrisk-ortodoxa kristna med henne, i sluttampen på en 50 dagar lång fasteperiod. De har hållit i en strikt pescetariansk kost.

Men att fasta handlar om mer än mat.

– Man ska fasta med själen också. Genom bön och goda gärningar som att sträcka ut en hjälpande hand till alla behövande. Vi har ett talesätt i kyrkan som säger att det inte bara handlar om vad du stoppar i munnen, utan vad som kommer ut ur den också, säger Rima Cicek.

Rima Cicek är vice ordförande vid S:t Petrus och S:t Paulus syrisk-ortodoxa kyrkan i Hallunda.

Rima Cicek är vice ordförande vid S:t Petrus och S:t Paulus syrisk-ortodoxa kyrkan i Hallunda.

Angie Gray

Pånyttfödelse

Fastan avslutas på påsk, som i år infaller 5 maj efter gudstjänsten. Anledningen till att det sker så mycket senare än andra kristna religioners påsk är att den syrisk-ortodoxa kyrkan följer den julianska kalendern.

Då blir det fest i församlingen i Hallunda med gudstjänst, fika, musik och besök från påskharen som delar ut godis till barnen.

Men påsken handlar också om pånyttfödelse.

– På samma sätt som Jesus korsfästes så korsfäster vi våra synder och lämnar det gamla, det dåliga, bakom oss och återuppstår med Jesus som nya, bättre kristna människor. Det gör vi varje påsk, säger hon.

Prästen Chabo El Khoury, 80, har varit aktiv i församlingen i över 40 år. Han förklarar att anledningen till kyrkans namn, S:t Petrus och S:t Paulus, grundar sig i att de dog tillsammans i Rom där de predikade. – Därför var det viktigt att helga dem båda, säger han.

Prästen Chabo El Khoury, 80, har varit aktiv i församlingen i över 40 år. Han förklarar att anledningen till kyrkans namn, S:t Petrus och S:t Paulus, grundar sig i att de dog tillsammans i Rom där de predikade. – Därför var det viktigt att helga dem båda, säger han.

Angie Gray

Alla sinnen

Diakonen Botrus Botrus har anslutit till intervjun. Han och Rima Cicek visar vägen in till ett litet rum, Antiokias bokhandel som tillhör kyrkan och har funnits sedan 2007. Här finns rökelser och andra kristna symboler och attiraljer som är till för att pryda hemmet med – en viktig del, menar Botrus Botrus.

– Det handlar om att hela tiden påminna oss själva att leva ett kristet liv och att kyrkan är centrum för det. Det är viktigt att kunna göra det genom alla sinnena. Rökelsen är till för doften, psalmer för hörseln och symbolerna och ikonerna för synen, säger han.

Botrus Botrus är diakon vid kyrkan och brukar hålla bibliska föreläsningar för församlingens yngre.

Botrus Botrus är diakon vid kyrkan och brukar hålla bibliska föreläsningar för församlingens yngre.

Angie Gray

Men kyrkan är mer än ett religiös byggnad.

Här får unga undervisning i det arameiska-syrianska språket.

– Det är en viktig del för oss. Vi vill att vårt språk, som Jesus talade, ska leva vidare. Vi har ju inget land, säger Rima Cicek.

Monument för folkmord

När man lämnar kyrkanmöts man av Sveriges första monument för seyfo, folkmordet på fler än 1,5 miljoner kristna i Osmanska riket under tidigt 1900-tal. Bland dem armenier, syrianer, assyrier, kaldéer och greker.

Monumentet i Hallunda var det första i Sverige och invigdes 2015 i samband med 100-årsminnet av dem som dog under folkmordet.

Att monumentet restes just här betyder mycket för kyrkan, menar Rima Cicek.

– Kyrkan är vårt land, vårt första hem. Här kan vi minnas alla dem som gav sina liv för att vi ska kunna leva. Det är viktigt att det inte glöms bort, och att vi hedrar dem.