Efter decennier: Bosse Buss slutar köra på ön

Bosse Buss: – Det här är ju livskvalitet. Det har jag levt med sedan jag var 23.
Bosse Buss: – Det här är ju livskvalitet. Det har jag levt med sedan jag var 23.
"SL:s sista diesel". Men än så länge klarar Bosses buss i alla fall EU:s krav.
"SL:s sista diesel". Men än så länge klarar Bosses buss i alla fall EU:s krav.
Genom åren har det skrivits en hel del om de speciella arbetsvillkoren för öns bussförare.
Genom åren har det skrivits en hel del om de speciella arbetsvillkoren för öns bussförare.
Östra Tynningö. Härifrån utgår bussen.
Östra Tynningö. Härifrån utgår bussen.
En av föregångarna till dagens bussar.
En av föregångarna till dagens bussar.
Sex gånger på 28 år har Tomas Elm smällt med rådjur, och två gånger har han krockat.
Sex gånger på 28 år har Tomas Elm smällt med rådjur, och två gånger har han krockat.
Höganäs. Här är det särskilt svårt att vända en buss.
Höganäs. Här är det särskilt svårt att vända en buss.
Det nya bolag som tar över busstrafiken heter Traveller och anlitas av bussjätten Keolis.
Det nya bolag som tar över busstrafiken heter Traveller och anlitas av bussjätten Keolis.
Höganäs brygga.
Höganäs brygga.
Norra Tynningö brygga. Bussen har kontakt med Waxholmsbåtarna så att man passar anlöpen.
Norra Tynningö brygga. Bussen har kontakt med Waxholmsbåtarna så att man passar anlöpen.
Tynningö
Tynningö på 1960(?)-talet sett från en Waxholmsbåt. Notera den lilla bussen. Foto: Okänd
Dagen Nyheters lokalbilaga Vaxholm Österåker berättade om Tynningöbussen 1984.
Dagen Nyheters lokalbilaga Vaxholm Österåker berättade om Tynningöbussen 1984.
I decennier har Bosses familj skött busstrafiken på Tynningö. Nu tar ett annat bussbolag över. En utmaning för den som inte har anknytning till ön tror Bosse: – Jag hoppas det går bra för dem.

– Jag ska inte sticka under stol, men det är klart att det känns i magen. Men det är ingen katastrof. Jag hoppas att de kommer att klara det.

19 augusti kör Bosse ”Buss” Andersson och hans anställda sina sista turer på Tynningö. Sedan tar ett annat bussbolag över trafiken och en drygt 50-årig era tar slut.

Varför fick ni inte fortsätta, ville ni ha för mycket betalt?

– Ja, de tycker det.

Både Bosse och föraren Tomas Elm är stolta när de ser tillbaka. Trafiken har rullat i stort sett hela tiden, oavsett om det varit bitande vind, snö eller halka.

– Vi har alltid löst alla situationer, säger Tomas.

Tomas Elm och Bosse ”Buss” Andersson

Som när Bosse fått rycka ut och skjutsa folk med sin privata bil eller fyrhjulingen. Snökedjor, kätting och motorsåg är tillbehör som ibland kommit väl till pass på turerna.

– Det är väldigt speciellt att hålla på så här. Samtidigt är det väldigt, väldigt roligt. Vi är som en stor familj på ön. Man känner ju resenärerna, säger Bosse.

Den lilla bussen med 25 sittplatser tar sig fram i maklig takt på de smala vägarna. Ön är kuperad och det är gott om backar och kurvor.

Efter en stund kommer vi fram till den ena av två bryggor där bussen ska passas med anlöpande Waxholmsbåt.

Bosse berättar att hans föräldrar skaffade sommarställe i Marsviken på Tynningö i början av 1960-talet. 1967 blev de permanentboende. Då bodde bara ett tiotal familjer året runt på ön och Bosses pappa Rune hade precis startat bussverksamheten.

– Han började köra 1965, men han dog 1980. Då tog jag över.

I början körde Bosse bussen ensam. Numera har företaget Tynningö buss tre heltidsanställda: Bosse, hans fru Carin som sköter kontoret, och föraren Tomas Elm. Och så tre deltidsanställda.

– Numera kör jag bara på semestrar och om någon är sjuk, säger Bosse.

Han är också företagets mekaniker och håller de tre bussarna, en Iveco och två Renault i skick.

Så värst snabba behöver inte bussarna vara, däremot behändiga – max tio meter långa – för att klara trixiga vägar och vändplatser.

– Jag brukar köra en 40-45. Vi åker ju inga långa sträckor på ön och det finns ingen anledning att köra fort, säger Tomas Elm.

Riktiga hållplatser saknas. I stället stannar man när någon vill av eller på.

– De kan säga ”stanna vid gröna grinden”. Då gör vi det. Det spelar ingen roll för oss var vi stannar.

En viktig del av passagerarna är skolbarn som ska hinna med Waxholmsbåten till skolan. Men antalet skolbarn har minskat på senare år då många väljer att gå i andra skolor än i Vaxholm.

Det nya bolag som tar över busstrafiken heter Traveller och anlitas av bussjätten Keolis.

Vad ska ni göra när kontraktet löpt ut?

– Jag känner att efter 38 år är det ganska skönt. Jag blir 60 år och driver ett mindre åkeri med lastbil och grävmaskin, så jag tänker fortsätta med det, säger Bosse.

– Jag kanske kunde ha kört en 3 eller 5 års period till, men nu kom vi ju inte överens.

Tomas Elm är inte heller särskilt orolig:

– Jag har en liten firma som kör post och fäller träd och så kommer jag att pyssla lite med huset. Jag kommer inte att ligga på sofflocket.

Fakta

Ön har haft egen buss sedan 1940-talet

  • Tynningö har haft egen buss sedan 1949 då Tynningöbon Anders Mannbrink startade verksamheten, på uppdrag av Waxholmsbolaget.
  • 1952-53 sköttes trafiken av Kurt Karlsson i Vaxholm, och därefter av Karl-Eric Elmeborn från Höganäs.
  • 1956 tog Anders Mannbrink åter över busstrafiken och han skötte den tull mitten av 1960-talet, då Bosse Buss pappa Rune Andersson tog över trafiken.
  • Under alla år har en mängd olika bussar använts.
  • Sedan 1972 ingår Tynningöbussen formellt i SL:s trafik och heter linje 689.