Välj ditt område
Vägarbete vid Kungens kurva, där bygget av Förbifarten pågår för fullt.
Vägarbete vid Kungens kurva, där bygget av Förbifarten pågår för fullt.

Förbifartbygget försenas – igen

Nyheter Bygget av Förbifart Stockholms ramptunnlar i Sätra och Smista försenas sex månader. Orsaken är att Trafikverket måste göra om upphandlingen, efter en dom i kammarrätten.

I höstas gav Trafikverket italienska Astaldi och turkiska Gülermak uppdraget att bygga ramptunnlarna i Sätra och Smista, som ska leda trafiken norrifrån ner i och upp ur Förbifart Stockholm. Dessutom fick de båda företagen uppdraget att bredda E4/E20, mellan trafikplats Kungens kurva och trafikplats Bredäng.

Men tyska Hochtief, som förlorade upphandlingen, överklagade till förvaltningsrätten. Där fick Trafikverket rätt, men Hochtief överklagade igen och har nu vunnit i kammarrätten.

Det som var avgörande för kammarrätten var att Trafikverket inte följde lagen när man begärde in referenser från de tävlande företagen. Trafikverket begärde bara in referenser från företagen själva på projekt där de medverkat, och det räcker inte. Enligt lagen om offentlig upphandling måste företagen också bifoga intyg från någon annan än företaget självt.

– Vi tolkade lagtexten som att det inte behövdes, men har förstått att vi hade fel. Därför tänker vi inte överklaga. Vi har accepterat kammarrättens dom och gått ut med en ny upphandling, säger Lars Malthe, ansvarig för upphandlingar inom Förbifart Stockholm.

Anbuden från företagen ska in under oktober. Det innebär att bygget försenas i ungefär ett halvår, berättar Anders Liwendahl, som är projektledare för Förbifart Stockholm i Kungens kurva.

– Däremot försenas inte bygget av Förbifart Stockholm som helhet. Jämfört med byggprojektet i Kungens kurva, där arbetet ju är i full gång, är det här mindre projekt, säger han.

Domen får också följder för Trafikverkets arbetssätt vid upphandlingar. Trafikverket har aldrig begärt att de tävlande företagen ska bifoga intyg från utomstående eftersom man – enligt kammarrätten – har tolkat lagen fel. Nu ska Trafikverket börja kräva in sådana intyg varje gång man gör en upphandling.

 

 

Din bästa Stockholmsguide

Fler nyheter från Hela Stockholm

inbrott Solna
Brott

Anmälda inbrott: 30 procent fler på ett år

Nyheter

Bilist körde rakt in i villaträdgård

Nyheter

Sittstrejken på Medis får förlängt tillstånd

Brott

Äldre man saknar körkort – kör bil varje dag

Nyheter

Boende oroliga efter dödsskjutning i Tensta

Krog

500 fler krogar i Stockholm – på tio år