I februari höjdes kostnaden för boendeparkering i innerstan, det vill säga taxeområde 2 och 3.

Månadsavgiften steg från 1 100 till 1 600 kronor. Per dygn ökade priset med 15 kronor till 90 kronor.

Avgiften hade då inte höjts sedan 2016. Syftet var att få fram fler lediga p-platser.

– Förändringen har gett effekt, skriver Jonas Håkansson, utredare vid trafikkontoret.

Kommunfullmäktige har som mål att ha 15 procent lediga p-platser i innerstan. Enligt stadens senaste mätning låg siffran på 15,2 procent.

Vid samma period förra året fanns 12,3 procent lediga platser.

Enligt stadens mätningar är 15,2 procent av innerstans p-platser på gatumark lediga.

Enligt stadens mätningar är 15,2 procent av innerstans p-platser på gatumark lediga.

Klara B Orreteg

Högsta nivån hittills

Mätningar av beläggningen har gjorts sedan 2007. Den genomsnittliga andelen lediga p-platser på gatumark har varierat under åren. Lägst var den hösten 2009 med 8,3 procent. Nu ligger den på den högsta nivån hittills.

Sedan införandet har antalet som per månad betalar för boendeparkering minskat med ungefär 10 procent.

Vart alla bilar tagit vägen är inte helt klart. Stadens förhoppning är att vissa valt att i större utsträckning långtidsparkera i p-hus eller på privata p-platser.

– Det är också möjligt att vissa har sett över sitt behov av bil och kanske beslutat sig för att göra sig av med andrabilen, skriver Jonas Håkansson.

Allt färre betalar för boendeparkering i innerstan.

Allt färre betalar för boendeparkering i innerstan.

Pekka Pääkkö

Delar på bilar

En annan faktor kan vara att bildelningstjänster blivit allt vanligare.

– Det gör det enklare att använda bil utan att behöva äga en själv.

Perioden efter höjningen ökade andelen som besöksparkerar i innerstan med några procentenheter, för att sedan återgå till att ligga på en nivå strax över där det var innan priset steg.