Min lokala hjälte

Egen buss fick fart på SL

Mikael Almgren kör kommunens inhyrda buss på linje 629. Innan bussen sattes in förvarnades SL. Sedan dess har Arriva skärpt sig, åtminstone på 6.52-turen.
Mikael Almgren kör kommunens inhyrda buss på linje 629. Innan bussen sattes in förvarnades SL. Sedan dess har Arriva skärpt sig, åtminstone på 6.52-turen.
Efter veckor med försenade och inställda bussar har Österåkers kommun fått nog och startat en egen busslinje.

Det har fått SL och Arriva att rycka upp sig. Nu vill kommunen köra egen buss på fler linjer där det funkat dåligt.

– Vi tänker fortsätta att sätta in egna bussar och vi tänker skicka räkningen till SL. Just nu funderar vi på att sätta in bussar även till Skärgårdsstad och Ljusterö. Vi måste ju se till så att folk kommer till skolor och jobb, säger Michaela Fletcher Sjöman (M), kommunstyrelsens ordförande i Österåker.

Förra tisdagen tog kommunen det drastiska steget att hyra in en egen buss för att täcka upp 6.52-turen på linje 629 från Åkersberga centrum till Roslags Näsby. Anledningen är de senaste veckornas busstrassel sedan Arriva tog över trafiken för SL:s räkning. Kommunen ville helt enkelt inte riskera att eleverna skulle missa de nationella proven som hölls förra veckan. I onsdags hade man även möte med SL och Arriva kring problemen i kollektivtrafiken.

– Mötet var fruktbart, även om det besked vi fick inte var något som gladde oss. Enligt dem ska bussarna inte gå hundraprocentigt enligt tidtabell förrän i början av mars, säger Michaela Fletcher Sjöman.

På mötet deltog, förutom Österåkers kommun, Arriva och SL, även representanter för Täby och Vallentuna. I Österåker och Vallenuna har problemen sedan Arriva tog över varit särskilt kännbara eftersom trafiken här är glesare än på andra håll.

– I går pratade jag med en kvinna i Svinninge som det tagit fyra och en halv timme att komma hem. Det blir ju ett samhällsproblem. Föräldrar hinner inte hämta sina barn i förskolan som i sin tur måste hålla öppet längre och folk kommer för sent till jobbet, säger Michaela Fletcher Sjöman.

Tomas Hedenius, kommunikationschef på Arriva, säger att mötet var bra.

– Vi uppskattade det. Vi har full förståelse för deras oro och engagemang.

Hur ser ni på kommunens initiativ att köra en egen buss?

– Jag förstår det initiativet. De var oroliga för att inte deras barn skulle komma till skolan.

Det tycks också som kommunens buss fått Arriva att skärpa sig, åtminstone på linje 629, den aktuella morgonturen som kommunen kör.

– Nu har 629:an faktiskt varit där – och i tid varje morgon. Men det är väl för att det varit ett sådant medialt tryck. Jag har bara varit back-up, säger Mikael Almgren på Almgrens buss som kör för kommunen.

Arriva lovar också att bli bättre i de delar av norrort där busstrafiken är glesare och särskilt känslig för störningar.

– Trafikledningen har ett fokus på de linjerna och vi har standbybussar redo att sättas in om det blir problem, säger Tomas Hedenius.

Fakta

Busskaoset i norrort

7 januari tog Arriva över SL:s busstrafik i norrort samt Roslagsbanan.

Övertagandet har kantats av ständiga förseningar och indragna bussar.

Problemen har förvärrats genom bristande information till resenärerna.

Enligt Arriva har problemen bland annat berott på nya bussförare, felaktiga tidtabeller och bristande teknisk utrustning.

När Mitt i efter en månad talade med 50 slumpvis utvalda resenärer uppgav fler än 3 av 4 att den senaste Arriva-bussen varit försenad.