Han öppnar ekomatbutik i Sickla

Johannes Cullberg är med och startar en tredje livsmedelsbutik i Stockholmsområdet med 100 procent naturliga råvaror, nu i Sickla.
Johannes Cullberg är med och startar en tredje livsmedelsbutik i Stockholmsområdet med 100 procent naturliga råvaror, nu i Sickla.
Mat som enbart innehåller naturliga råvaror vinner framsteg.
I januari öppnar en ny butik i Sickla.
Samtidigt visar en rapport att utvecklingen av ekomat kan leda till brist på råvaror.

Matvarukedjan Paradiset, som satsar på 100 procent naturliga råvaror, öppnar i januari en ny ekologisk livsmedelsbutik i Sickla, den tredje butiken företaget öppnar, de andra finns på Södermalm och i City.

Johannes Cullberg, verkställande direktör, jämför butikerna med en vanligt livsmedelsbutik, men med 100 procent naturliga råvaror.

– Vi har tagit bort över 200 tillsatser, säger Johannes Cullberg.

Butiken kommer att innehålla allt från färskvaror till hygienartiklar.

Varför har ni valt Sickla?

– Sickla är Sveriges bästa handelsplats. Det är klart att man vill ligga där, man åker dit för att handla, säger Johannes Cullberg.

Johannes Cullberg och Henrik Strinning startade företaget förra sommaren. De har båda lång erfarenhet i branschen, Johannes Cullberg säger att han själv har varit med att bygga upp livsmedelskedjan Lidl i Norge och hans kollega har tidigare bland annat varit försäljningschef på Coop.

Johannes Cullberg säger att de som handlar i deras butiker vet vad de vill ha:

– De unga är kunniga och pålästa. De äldre har genomgående högre utbildning och har insett att de vill stoppa i sig så lite skräp som möjligt, säger Johannes Cullberg.

Jimmy Sandell, kommunikationschef på bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen, säger att den här typen av livsmedelsbutiker fyller ett behov:

– Det är mycket svenska mat och närproducerad mat. Det är butiker som även erbjuder upplevelser, det ska vara trevligt att gå runt i butiken, något svenska konsumenter inte är vana vid, säger Jimmy Sandell.

Samtidigt som ekotrenden i livsmedelsbranschen ökar ser Livsmedelsföretagen en bransch som får allt svårare att möta konsumenternas efterfrågan efter ekologiska livsmedel.

För ett år sedan presenterade Livsmedelsföretagen en rapport som visade att 75 procent av företagen med produktion av ekologiska livsmedel påpekade att det råder säsongsvis eller permanent brist på ekologiska råvaror.

”Det kan bli allt svårare att mätta konsumenternas ekosug”, sade Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen, i samband med att rapporten presenterades.

Ett förhållande som inte har ändrats.

– Jag utgår från att förhållandet är detsamma som för ett år sedan, det är inget man ändrar över en natt, säger Carl Eckerdal till Lokaltidningen Mitt i Nacka.

– Finns det inte tillgång på marknaden så drabbar det återförsäljarna. Det som händer är att det minskade utbudet kan innebära vissa svårigheter att hitta sådana varor.

Karin Brynell är verkställande direktör på Svensk dagligvaruhandel:

– Konsumenternas efterfrågan på ekologiska livsmedel har ökat de senaste åren och vi ser inga tendenser på att efterfrågan håller på att avta. Samtidigt är det en utmaning att det råder brist på vissa ekologiska råvaror. Svensk dagligvaruhandel har till den kommande nationella livsmedelsstrategin spelat in att det behövs insatser för att säkra tillgången på ekologiska livsmedel, säger Karin Brynell.

Johannes Cullberg, vd vid matbutiken Paradiset, och hans kollega har för sin del stora planer för sina butiker.  De siktar på att inom de kommande fem åren ha 20 butiker. Även i Nacka kan det bli aktuellt med fler butiker:

– Det kan komma, om vi hittar ett bra läge, säger Johannes Cullberg.

Är det realistiskt att Paradiset kan ha 20 butiker om fem år?

– Jag kan inte säga någon siffra, jag kan snarare ha en önskan att dom har rätt, säger Jimmy Sandell, på Livsmedelsföretagen.