Elbil började brinna i Täby

Elbilen brann väldigt häftigt.
Elbilen brann väldigt häftigt.
En elbil började plötsligt brinna på E18 i Täby.

Det är en av flera uppmärksammade elbilsbränder på senare år.

Men enligt elfordonsexperten Lars Hoffman är risken för brand i elfordon mindre än i vanliga bilar.

– Om det varit samma säkerhetskrav på andra bilar som det är på elfordon så hade vi knappt haft några bilbränder, säger han.

Vid sextiden i måndags kväll började det ryka från motorn på en elbil som körde norrut på E18 i höjd med Arninge. Föraren körde in till väggrenen och klev ut. Det var tur för kort därefter antändes bilen.

Jonas Hermansson satt i bilen på väg hem från jobbet och såg hela förloppet.

– Bilen stod vid sidan av vägen och det kom rök från motorn, men sedan tog elden fart och det slog upp ordentliga lågor. Det tog nog bara någon minut innan den var övertänd, säger han.

Kort därefter var brandkåren på plats och kunde släcka elden. Föraren var ensam i bilen och klarade sig utan skador. Bilen blev däremot totalförstörd.

Vad som orsakade branden är ännu inte helt utrett. På senare år har ett antal bränder i elbilar uppmärksammats. Bland annat brann en bil av märket Tesla upp i Norge i slutet av mars i år.

Men enligt experter som Mitt i pratat med är elbilar inte mer riskabla än vanliga bilar. Lars Hoffmann jobbar på elbilsutvecklaren Nevs och anlitas som expert av Myndigheten för samhällskydd och beredskap (MSB). Han säger att det är väldigt ovanligt att elbilar brinner. Och när de väl gör det är brandorsaken oftast inte kopplad till elen.

– Det finns inte många bränder där elen ligger bakom, tyvärr får den ofta skulden ändå, säger han.

Bilen som brann i Täby hade en förbränningsmotor, och enligt Lars Hoffman är det förmodligen där som elden startat och inte i batteriet.

– Sen kan det vara ett elfel eller något med bensinslangen, det kan jag inte svara på, säger han.

Men att elbilar skulle vara extra riskabla stämmer inte menar han. Snarare är det tvärtom.

– Någon gång kommer det naturligtvis att ske en brand som beror på ett elfel, men det finns ett väldigt skarpt regelverk som gäller för elbilar. Jag har själv varit med att ta fram det, säger han.

Lars Hoffman menar att det finns en risk med att myten om att elbilar brinner upp av sig själva sprids. Och det är att mindre nogräknade personer sätter eld på sina elbilar för att få ut försäkringspengar.

– Man ska vara väldigt försiktigt med att skylla på elen, för det finns inte mycket underlag, säger han.

Den som vill läsa mer om brandrisker kopplat till elfordon kan göra det HÄR.

Fakta

Elbilar i Täby

Elbilar är fortfarande relativt ovanliga i Täby. Men de ökar i antal. Förra året nyregistrerades 149 stycken el- och hybridbilar i kommunen.

Källa: SCB