ANNONS

Varannan bil på Lidingö ska gå på gas eller el om tio år

Tommy Engkvist Elbilsveteran, Elbil
Tommy Engkvist i Huddinge är en elbilspionjär. Sedan 1992 har han åkt land och rike kring och sålt solpaneler. I en elbil förstås.
Hälften av personbilarna i länet ska vara utsläppsfria till 2030 om miljömålet ska nås.
Det målet nådde Tommy Engkvist redan 1992. Då gjorde han om sin Golf till elbil.
Nu behöver 76 snabbladdplatser byggas på Lidingö.
ANNONS

Om tio år ska hälften av alla personbilar i länet tankas med fossilfria och förnybara drivmedel.

Tommy Engkvist i Huddinge ligger steget före. Han har kört elbil i 27 år. 1992 byggde han om sin VW Golf till att gå på el.

– Bilen var en sensation på bilprovningen i Högdalen, den hade ju inget avgasrör!

Tommy Engkvist Elbilsveteran, Elbil

Om du trodde att elbilar är något nytt så är det fel. Redan 1992 rullade den här Golfen land och rike kring, helt på el.

På motorhuven hade bilen solceller. Tommy Engkvist blev fena på att hitta ställen att ladda på.

– Man sågs väl som en kuf på den tiden, säger han.

Tillsammans med en affärskontakt skapades portalen uppladdning.nu.

– Det började med 150 platser, nu finns det 17 000 laddställen på 3 700 orter, säger han.

ANNONS

Hälften av flottan på el

”27 år som elbilist” står det på hans nuvarande bil, en fabriksbygd Citroën. Elbilar väntas ta över marknaden. Det hade han inte föreställt sig.

– Nej, faktiskt inte.

År 2030 ska utsläppen av växthusgaser från transporter ha minskat med 70 procent mot 2010. Då krävs att merparten av länets fordonsflotta körs på annat än bensin och diesel.

Länsstyrelsen har en plan för det.

Ladda batterierna

Till att börja med behöver infrastrukturen byggas ut. Dagens knappa 30 tankställen för fordonsgas ska vara 64 om tio år.

Dagens 100 snabbladdställen ska bli 3 000, varav många ultrasnabbladdare, hoppas länsstyrelsen. Förutom Eon och Vattenfall väntas kommersiella aktörer erbjuda laddmöjligheter, som McDonalds och Lidl redan gör.

Fakta

Så många laddställen har din kommun 2030

Kommun20192030
Botkyrka048
Danderyd3143
Ekerö265
Haninge060
Huddinge259
Järfälla351
Lidingö076
Nacka2195
Norrtälje546
Nykvarn332
Nynäshamn335
Salem034
Sigtuna350
Sollentuna8153
Solna3197
Stockholm631430
Sundbyberg044
Södertälje12106
Tyresö448
Täby5104
Upplands Väsby244
Upplands-Bro929
Vallentuna059
Vaxholm037
Värmdö052
Österåker060
Källa: Länsstyrelsen

En svårighet blir dock elförsörjningen. Stomnäten behöver förnyas, och ledningar till länet är flaskhalsar, vilket inte beräknas vara helt åtgärdat förrän 2030.

Slog rekord

Det gäller också att kommunerna ställer krav på laddmöjligheter när de ger markanvisning och bygglov.

– De flesta kommer förstås att ladda hemma på nätterna, säger Tommy Engkvist, som nu 72 år gammal nästan funderar på att pensionera sig.

Tommy Engkvist Elbilsveteran, Elbil

Allt fler väntas göra som Tommy Engkvist, sätta bilen på laddning över natten.

I kontoret i villan hänger diplom och priser för hans inovativa företagande. 1995 samlade han 87 elfordon till Melarloppet – det kom in i Guiness rekordbok.

Elbilar tar över

År 2030 beräknas 470 000 personbilar i länet vara laddbara (mot cirka 33 000 i dag). 37 000 personbilar körs på biogas, och nästan lika många på etanol.

Anders Norén på branschorganisationen Bil Sweden säger att det är elhybriderna, som kan växla mellan bensin och el, som ökar mest just nu.

– Men på lite sikt tar de rena elbilarna över, säger han.

Elbilsboom i länet 2019 – sju av tio positiva till eldrivet

Ännu så länge har elbilarna kort räckvidd. Tommy Engkvist åker 17 mil med sin Citroën. Men inom några år klarar de flesta märken 50 mil, enligt Anders Norén.

Och de är billiga att köra. I dag kostar elen mellan 1.50 och 2 kronor per mil.

Måste ställa bilen

Per Östborn på Gröna bilister tror däremot inte att tillräckligt många elbilar kommer att vara i rullning till 2030 för att miljömålen ska nås.

– Det måste ske något drastiskt i så fall. Suv-trenden gör att utsläppen inte minskar. Körsträckorna har inte heller vänt neråt, säger han.

Det krävs en stor beteendeförändring, menar han:

– De som bor i stadsområden måste ställa bilen och åka kollektivt, eller cykla.

Fakta

Fler har ställt bilen 2030

  • År 2030 sker 20 procent av alla transporter per cykel.
  • Kollektivresorna har ökat med fem procent (i dag sker hälften av alla privatresor med kollektivtrafik).
  • Körsträckorna med bil har minskat med 10-20 procent.
Källa: Länsstyrelsen, Transportstyrelsen
ANNONS