Får inte ladda elbilen hemma – tvingas sälja bilen

Andreas Lindblad, elbilsägare
Andreas Lindblad säger att han kommer tvingas sälja bilen om styrelsens beslut står fast.
Järfällabon Andreas Lindblad har kämpat två år med att ordna laddning för sin elbil hemma i radhuslängan. När en lösning väl var på plats satte sig styrelsen plötsligt på tvären.
– Köper man elbil borde man väl först ta reda på vad som gäller där man bor, säger styrelseordföranden Birgitta Jansson.

För två år sedan tog Andreas Lindblad klivet över till elbil. Han såg framför sig att han på ett smidigt och miljövänligt sätt skulle kunna ta sig till och från jobbet och ladda bilen hemma över natten. Men det fanns ett problem: det fanns ingen möjlighet att ladda bilen inom föreningen.

Andreas började lyfta frågan, men kände sig motarbetad styrelsen.

Byggde egen laddstation

Enligt Andreas nåddes till slut en överenskommelse om att han skulle få bygga om sitt uttag för motorvärmare, så att det gick att ladda elbilen där.

– Det var ingen optimal lösning, men nu kunde jag i alla fall börja använda bilen, säger Andreas Lindblad.

Men plötsligt stötte han på patrull från styrelsen. I ett mejl meddelade de att de varit i kontakt med jurister och att det stred mot lagar och stadgar att ladda elbilen på det sättet. Andreas ombads att omedelbart återställa det han gjort.

– Det känns fruktansvärt illa. Jag är ingen miljöaktivist, men det känns ändå absurt att år 2019 i princip bli förbjuden att köra mer miljövänligt på grund av regler från stenåldern, säger Andreas Lindblad. 

Styrelsen: Inget vi kan göra

Kruxet stavas anläggningsbeslut. Andreas bor i ett radhus i en samfällighet, och vilka ingrepp som får göras på gemensamma egendomen – i det här fallet i garagelängan – styrs av vad Lantmäteriet bedömt ingår i anläggningens ändamål.

I föreningens garage har lantmätaren bedömt att man ska kunna parkera sin bil och koppla in en motorvärmare. Varken mer eller mindre. Det finns ingenting styrelsen kan göra åt det, menar ordföranden Birgitta Jansson.

– Vi är bakbundna av lagar och regler. Låter vi honom sätta in något annat där så bryter vi i styrelsen mot lagen, säger hon.

En ändring kan bli dyr

Det går att ändra anläggningsbeslutet, men det är krångligt och kan bli dyrt. Bara att begära en ny förrättning från Lantmäteriet skulle kosta runt 40.000 kronor. Och då finns det dessutom ingen garanti för att den nya skrivelsen lämnar utrymme för elbilsladdning, säger Birgitta Jansson.

– Skulle den göra det skulle vi dessutom behöva ge elbilsladdning till alla föreningens 66 fastigheter, till en kostnad på mellan tre och fyrahundra tusen. Det tror jag inte de boende är så sugna på när vi bara har en elbilsägare, säger hon.

Föreningen kommer ta upp frågan på stämman, men Andreas Lindblad tror inte att det blir ändring inom någon snar framtid.

–  Det enda som kan påverka är om tillräckligt många i föreningen vill ha elbil. Och som lagen ser ut nu så har ju alla som bor i samfällighet incitament till att inte skaffa elbil över huvud taget, säger han.

Får gå tillbaka till fossildrivet

Andreas Lindblad, elbilsägare

Han säger att han kommer tvingas sälja bilen om beslutet står fast.

– Man måste ha laddstation hemma om det ska vara något så när praktiskt att ha elbil. Jag får väl gå tillbaka till fossildriven bil, säger han.