Elcykel mötte bil i pendlingsrace

Elcykel, Lasse Ejeklint, Vattenfall
Lasse Ejeklint på Vattenfall innan han gav sig iväg på sin elcykel från Surbrunnsgatan.
Lasse Ejeklint och hans kollegor på Vattenfall ville testa om årets julklapp elcykeln gick snabbare än bilen till jobbet. Därför anordnade de ett pendlingsrace till kontoret i Solna från innerstan.

Klimatcoachen Lasse Ejeklint tar ofta cykeln till jobbet, liksom flera av hans kollegor på Vattenfall i Solna. Efter att elcykeln blivit vald till årets julklapp beslutade sig han och kollegorna att se om det gick snabbare att pendla med elcykeln till jobbet istället för att ta bilen.

Under tisdagsförmiddagen klockan 9.45 ljöd startskottet för racet, som gick från Surbrunnsgatan 11 på Östermalm till jobbet i Arenastaden i Solna, ett avstånd på cirka 5 kilometer. Lasse gav sig iväg på sin elcykel samtidigt som hans motståndare gasade iväg i en Volkswagen Polo.

– Avståndet är ungefär lika långt för bil och cykel därifrån. Vägarna går ganska parallellt med varandra, säger Lasse Ejeklint.

Han trivdes på elcykeln trots att det var så kallt att hans kinder blev rosenröda. Det ska dock sägas att Lasse Ejeklint kommer från Luleå i Norrland och är van vid kyla.

– Man blir glad av att cykla. Det känns nyttigt för både kroppen och miljön. Åker man bil kan man lätt bli irriterad på de andra bilisterna och på köerna. Och kylan var inga problem, det här är sommarväder i Luleå, skrattar Lasse.

Elcykeln snabbare än bilen till jobbet

Vem vann då racet? Det visade sig att elcykeln var det snabbaste färdmedlet till jobbet den här dagen. Lasse var framme vid jobbet på 12.23 minuter, medan bilen tog sig till jobbet på 21.50 minuter. Något förvånande kanske, med tanke på att det vid den här tiden inte var någon rusningstrafik.

– Jag susade på bra. Det var lätt att komma upp i de 25 kilometer i timmen som man kan åka med eldrift. Man ser hur snabbt det går när man cyklar förbi bilarna som måste stanna vid trafikljusen.

Lasse Ejeklint hoppas nu att fler ska välja elcykeln i framtiden när de åker till jobbet.

– Att cykla ungefär en hundradel av priset av en bil. Att ladda ett cykelbatteri kostar ungefär 30 öre och räcker cirka fem mil. I Köpenhamn har de kommit mycket längre än i Stockholm när det kommer till att bygga ut cykelvägar. Om fler väljer att cykla istället för att ta bilen så kommer staden att bygga ut cykelvägarna.

Staten har beslutat sig för att gynna elcykelförsäljningen genom att ge tillbaka 25 procent av priset till de som köper en elcykel från och med den 1 januari. Det gäller även för alla som köpt en elcykel efter den 20 september i år och sparat kvittot.