Elcykeln hjälper i uppförsbacken

Varje dag när vädret är okej tar Maria Stensgård sin elcykel från Sollentuna till jobbet i Solna.
Varje dag när vädret är okej tar Maria Stensgård sin elcykel från Sollentuna till jobbet i Solna.
Allt fler väljer att trampa sig fram till jobbet.

Och med en elcykel går det att få extra hjälp i uppförsbacken.

– Det är en fantastisk körglädje, säger Sollentunabon Maria Stensgård som tar elcykeln till jobbet i Solna.

Den ser ut som en vanlig cykel. Men på pakethållaren ligger en liten svart låda – ett batteri. För den som har långt till jobbet eller inte vill komma fram svettig kan el­cykeln vara ett alternativ.

Maria Stensgård bor i Sollentuna och jobbar i Solna. Hon funderade tidigare på att börja cykelpendla, men tyckte att det tog för mycket tid att duscha och byta om när hon kom fram till jobbet.

Men i augusti testade hon en elcykel.

– Det är en fantastisk körglädje! Det kändes som när jag var 15 år och fick börja köra moppe, säger hon.

Hon gjorde ett impulsköp där och då. Nu cyklar hon till jobbat dagligen, med undantag för de värsta vinterdagarna.

Hon är inte ensam. Enligt en Sifo­undersökning, gjord på uppdrag av Svensk cykling, tar 20 procent av svenskarna cykeln till jobbet nästan varje dag under sommarhalvåret.

Det har också fått politikerna att vakna. Sollentuna kommun har under 2012 arbetat med en ny cykelplan. Den ska ligga till grund för hur cyklandet kan underlättas i framtiden.

Att cykla in till stan från Sollentuna kan tyckas väl magstarkt. Men enligt Kjell Andersson, försäljningschef på Zet elcykelcenter i Sollentuna, är det inga problem med en elcykel.

– Jag tror att elcykeln kommer att slå igenom under 2013. Det är ett snabbt och smidigt sätt att ta sig fram och man slipper sitta i bilkö, säger han.

Zet elcykelcenter flyttade till Sollentuna från Hammarby sjöstad för ett år sedan. Kommunen växer och det finns många som pendlar in till stan. Förra året tredubblade Zet sin försäljning.

Den som tycker att en investering på drygt 10 000 kronor för en sprillans ny elcykel är väl saftigt kan låta bygga om sin vanliga cykel till en batteridriven dito.

Det går att ställa in tre olika hastigheter: 15, 20 eller 25 kilometer i timmen.

När man börjar trampa driver batteriet på farten tills den förvalda hastigheten är nådd. Cykeln hjälper till när man inte orkar hålla farten, i uppförsbackar till exempel.

Elcyklisten Maria Stensgård ser bara fördelar.

– Jag får lagom vardagsmotion, sparar pengar, tid och tar mig fram miljövänligt. En stor fördel är att jag vet när jag startar och jag vet när jag kommer fram. Jag kan planera min tid. Med bil eller buss vet jag aldrig hur länge jag får sitta i kö, säger hon.

Det är inte ovanligt att hon i uppförsbackarna susar förbi män i lycrakläder som hänger över styret.

”Fusk!” skriker de efter henne, men hon tar det med ro.

– Elcykeln gör att alla kan cykla, man behöver inte vara superatlet, säger hon.

Med bil eller buss vet jag aldrig hur länge jag får sitta i kö.Maria Stensgård, elcyklist

Fakta

Elkostnaden är 20 öre per mil

Elcykeln kan köras i tre olika hastigheter: 15, 20 eller 25 kilometer i timmen.

En elcykel kostar mellan 10 000 och 12 000 kronor.

Att bygga om sin vanliga cykel kostar 6 500 kronor.

Elkostnaden för cykeln är ungefär 20 öre per mil.

Batteriet till cykeln kan laddas i ett vanligt 220 volts vägguttag.

Efter en laddning räcker batteriet i tre till fem mil, beroende på terräng och hur mycket det används.