ANNONS

Eldriven katamaran kan bli tvärbana på vatten

Katamaran för pendlare.
Katamaran för pendlare.
Pendelbåten mellan Nybroplan och Frihamnen är en succé och nu vill landstinget införa tre pendelbåtslinjer till.

– Det här blir en tvär­bana på vatten, säger Karl Henriksson (KD).
ANNONS

2010 drog SL igång satsningen Sjövägen – en pendelbåtslinje mellan Nybroplan och Frihamnen med stopp i Nacka och Lidingö. Första året reste 40 000 passagerare med båtlinjen, 2012 var det 280 000 och i år räknar SL med 400 000 passagerare.

– Sjövägen är en verklig succé. Vi har sett att många tar med sig cykeln eftersom de enkelt kan cykla till bryggan, ta båten och sedan cykla vidare. Eftersom det gått så bra på Saltsjön vill vi testa pendelbåtar på Mälaren, säger Karl Henriksson (KD), ledamot i landstingets trafiknämnd.

Alliansen har därför beslutat att utöka turerna på Sjövägen och införa tre nya linjer.

En är en snabblinje som går i en triangel mellan Norr Mälarstrand, Söder Mälarstrand och Klara Mälarstrand. Den andra går från Solna strand till ­Årstadal. Den tredje linjen går från Ekerö till Stadshusbron.

Satsningen drar igång på försök nästa höst och cyklar får tas med på samtliga linjer.

– Sjövägen har visat att pendlarna sparar mycket tid på att åka rakt över vattnet. Att tjäna tid är en nyckelförutsättning för att pendelbåtarna ska locka resenärer, säger Karl Henriksson.

För att göra linjen Ekerö–Stadshusbron tillräckligt attraktiv vill alliansen nästa sommar testa en eldriven katamaran för 90 passagerare.

Med sina 30 knop halverar katamaranen restiden jämfört med de vanliga båtarna och klarar sträckan på 30 minuter.

Alliansens ambition är att också klara miljökraven med eldrift och ett skrov som ger mindre vågsvall.

ANNONS

– Det är nödvändigt att minska restiden eftersom det tar ungefär en timme att åka samma sträcka på land. Det här blir en tvärbana på vatten, säger Karl Henriksson.

Oppositionen är avvaktande.

– Vi vill ha mer kollektivtrafik både på sjö och land. Men förvaltningen har varnat för att pendelbåtarna kan kosta mer än de smakar. Vi behöver titta nyktert på frågan, säger oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg (S).

Fakta

Så går de nya pendellinjerna

Solna strand–Minneberg–Hornsbergs strand–Alvik–Lilla Essingen–Hornstull–Årstadal.

Ekerö–Gamla stan–Klara Mälarstrand (Stadshusbron).

Kungsholms torg–Söder Mälarstrand–Klara Mälarstrand.

Sjövägen går Frihamnen–­Lidingö–Nacka strand–Finnboda–Kvarnholmen–Allmänna gränd–Nybrokajen.

Källa: Landstinget