Elevernas integrationsprojekt bröt känslan av ”vi och dem”

Naturklassen i andra ring och introduktionklassen på Hersby gymnasium har ett projekt tillsammans där de bland annat haft en fototävling.
Naturklassen i andra ring och introduktionklassen på Hersby gymnasium har ett projekt tillsammans där de bland annat haft en fototävling.
Aston Ridderstråle, David Husseini och Johan Sabel ingick i en av kompisgrupperna som umgicks för att öka gemenskapen på Hersby gymnasium.
Aston Ridderstråle, David Husseini och Johan Sabel ingick i en av kompisgrupperna som umgicks för att öka gemenskapen på Hersby gymnasium.
En av uppgifterna under integrationsdagen var att ta ett fotografi på platsen de besökte. Här är Rahmat Sadeghi, David Husseini, Aston Ridderstråle, längst fram Johan Sabel på en byggnad precis vid Globen.
En av uppgifterna under integrationsdagen var att ta ett fotografi på platsen de besökte. Här är Rahmat Sadeghi, David Husseini, Aston Ridderstråle, längst fram Johan Sabel på en byggnad precis vid Globen.
Ett gäng andraringare och en grupp nyanlända ungdomar bestämde sig för att umgås med varandra för att förstå varandra bättre - ett sätt att öka gemenskapen - och kanske också få nya vänner.

För några veckor sedan pratade de två klasserna med varandra för första gången. Nu sitter de och visar upp roliga bilder som de tagit tillsammans i grupper på olika spännande platser i Stockholm.

– Det var en kul dag, vi slapp skolan med framförallt lärde känna nya personer, säger Aston Ridderstråle och får ett medhållande skratt från David Husseini.

Aston går i andra ring på Hersby gymnasium medan David går i skolans introduktionsklass. Lena Wilhemsson är lärare för båda klasserna och hon hade pratat med dem alla om vikten av integration och diskuterade vad de själva kan göra för att skapa en gemenskap. Då kom idén om att dela in klasserna i små grupper med några från naturklassen och några från introduktionsklassen – som består av nyanlända ungdomar – i varje grupp för att hänga med varandra under en förmiddag. Aston Ridderstråle och David Husseini var med i samma grupp, tillsammans med Johan Sabel och Rahmat Sadeghi. Aston och Johan bestämde sig för att visa en del av sitt Stockholm som David och Rahmat inte sett tidigare.

– Vi åkte till Gullmarsplan, och åkte upp i en byggnad bredvid Globen med utsikt över hela Globenområdet, säger Aston Ridderstråle.

David Husseini kom från Afghanistan till Sverige i april. Han tyckte det var roligt att se Globen, men framförallt var det möjligheten att prata svenska med någon i sin egen ålder han tyckte bäst om med dagen.

– Jag förstår och kan svenska språket skriftligt, men det är en annan sak att prata, det är sådant jag vill öva på, och nu lärde jag också känna andra, säger han.

Grupperna fick uppgifter som att hitta likheter hos varandra men också det unika. Det hela knöts ihop med en fototävling. Gänget med Ester Nammiiro, Petra Törnman, Anita Mdomba Tita och Isabella Enfors vann med sin färgglada bild från Kungsträdgården.

Lena Wilhemsson är tydlig med att det inte är ett hjälpprojekt för någon av eleverna, utan en aktivitet med målet att alla ska få någonting ut av umgänget. Aston Ridderstråle var nervös inför dagen eftersom han inte visst hur mycket killarna skulle förstå varandra, men i stället kom han hem och kunde persiska hälsningsfraser. Johan Sabel tycker att det är viktigt att agera när allt fler nyanlända kommer till Sverige.

– Det är lätt att hamna i utanförskap om man inte gör någonting. Jag kan förstå tänket att ”svenskar träffar nyanlända” kan vara svårt eller tolkas på olika sätt. Men hellre göra något än att inte våga göra någotalls. Det är viktigt att det inte blir ett vi och dem, säger Johan Sabel och David nickar igen.

I dag säger killarna hej när de möts i korridorerna och de är inte längre främlingar för varandra. Lena hoppas att eleverna vill göra fler liknande saker i framtiden.

– När man hör andra personers historia ökar förståelse och nyfikenhet, och man ser varandra mer som individer – åt båda hållen. Jag hoppas flera av eleverna börjar umgås. Och framförallt vill vi tipsa fler om att våga engagera alla elever i att lära känna varandra. Det är utvecklande för alla.