Elhojen inte poppis i Haninge

Elcykel, genrebild.
Elcykel, genrebild.
Haningeborna är inte speciellt pigga på att elcykla. Bara 205 personer har nyttjat nya bidraget. I länets mer välbeställda kommuner cyklas det dock friskt. "Vi har bara sett början av en trend", tror Per Bolund (MP).

Sedan den 1 februari kan den som köper en elcykel ansöka om elcykelbidrag på 25 procent av inköpspriset.

Och enligt konsumentminister Per Bolund (MP), som i veckan var i Bergshamra i Solna för att propagera för elcykeln, har bidraget skapat en elcykelboom.

– Allt fler ser det som ett alternativ till ett bilberoende som många känt sig låsta i. Bidraget är en bra morot för att ändra en gammal vana, sade han.

Varför ska staten betala för folks cyklar?

– Staten har länge gynnat hållbara transporter, med miljöbilspremien till exempel. Miljöpartiet brinner för cykeln och då är det självklart att ge stöd för elcykeln också.

Svalt bland Haningeborna

Men i Haninge är intresset för reformen blygsamt.

Bara 205 elcykelägare i Haninge har hittills nyttjat stödet. Det är bara 2,3 utbetalningar per 1 000 invånare och bara Sigtuna- och Botkyrkabor har utnyttjat nya elcykelbidraget mindre.

Sett till utbetalningar av cykelbidraget är det välbeställda kommuner som Danderyd, Lidingö och Nacka som ligger i topp.

Så är typiske elcyklisten

Men Per Bolund anser inte att bidraget är riktat till höginkomsttagare.

– Nej, men de är också överrepresenterade i biltrafiken så här finns en stor potential för att ersätta bilen med cykel, säger han.

Den typiske elcyklisten i Haninge är en 53-årig man, och utbetalningarna ligger på i snitt 4 250 kronor per sökande i kommunen.