Elins resa går snabbast med bil

”Jag kan stå ut med de få köer som blir ibland. Att åka bil går ändå mer än dubbelt så fort som att åka tåg”, säger Elin Vrij, 31, som pendlar mellan hemmet i Solna och jobbet i Kungsängen varje dag.
”Jag kan stå ut med de få köer som blir ibland. Att åka bil går ändå mer än dubbelt så fort som att åka tåg”, säger Elin Vrij, 31, som pendlar mellan hemmet i Solna och jobbet i Kungsängen varje dag.
Sara Ridderstedt (MP).
Sara Ridderstedt (MP).
Köerna på E18 ökar i rekordfart och trängsel­avgifterna höjs.

Det stoppar inte Upplands-Broborna från att ta bilen till jobbet.

Varje månad kör 20 422 förbi betalstationerna nästan 10 procent fler än förra året.

– Jag är egentligen bilmotståndare, säger Elin Vrij, 31, och låser upp bildörren.

Varje dag pendlar hon mellan jobbet i Kungsängen och hemmet i Solna. Fram till i våras tog hon pendeltåget till jobbet, men tröttnade till slut på alla förseningar.

– Tåget tar minst 50 minuter efter­som jag måste byta i Karlberg eller Sundbyberg. Att ta bilen tar högst 20 minuter om jag slipper köa. När jag började åka bil och insåg hur mycket mer tid jag kunde spendera med familjen var det svårt att gå tillbaka, säger hon.

Hon är inte ensam om att tänka­ så. Lokaltidningen Mitt i har sammanställt siffror från Transportstyrelsen om hur många bilar som passerar betalstationerna för trängselskatt.

De visar att Upplands-Broborna körde in och ut från city i snitt 20 422 gånger i månaden mellan januari och augusti i år – en ökning med 9,5 procent jämfört med samma period­ i fjol.

Visserligen växer befolkningen, men inte i sådan takt att det kan förklara ökningen.

Samtidigt ökar trafiken på E18. Enligt Trafikverkets uppskattning har trafiken på E18 i höjd med Barkarby ökat med mer än 20 procent sedan 2011 – den största ökningen på 20 år.

– Det är en utveckling som går åt helt fel håll, vi behöver minska­ bilanvändandet till förmån för kollektivtrafiken för att få ner våra koldioxidutsläpp, säger Sara Ridder­stedt (MP), ordförande i hållbarhetsutskottet i Upplands-Bro.

Just nu pågår flera projekt för att få Upplands-Broborna att välja bort bilen. Flera gång- och cykelvägar planeras och ett nytt landsbygdsprogram fokuserar på att göra kommuninvånarna mindre bilberoende.

Men frågan är om det påverkar­ de som tar bilen in till city. Den eftersatta kollektivtrafiken är den främsta anledningen till den ökade­ bilpendlingen, tror Sara Ridderstedt (MP).

– Det går för få tåg med för lite vagnar i rusningstrafik, dessutom är förseningar och andra trafikproblem inte ovanliga. Vi behöver se till att Bro får kvartstrafik i stället för 30-minuterstrafik. Dessutom behövs insatser på underhåll för en säkrare och mer pålitlig pendeltågstrafik och en busstid­tabell som stämmer överens med tågens avgångs- och ankomst­tider.

Vad tänker kommunen göra?

– Vi ska fortsätta ligga på våra politiska kollegor i landstinget att utveckla och bygga ut kollektivtrafiken för att matcha en växande Stockholmsregion. Vi måste också möta behovet av infartsparkeringar i både Bro och Kungsängen, säger Sara Ridderstedt.

För pendlaren elin vrij är det just bristerna i kollektivtrafiken som är avgörande för att hon väljer ­bilen framför pendeltåget.

– Jag hade gärna lämnat bilen­ hemma. Men då måste det bli lättare­ att åka kollektivt, säger Elin Vrij.

tel

Fakta

Över 20 000 passerar biltullarna

Antalet passager vid betalstationerna för trängselskatt var igenomsnitt 19 224 per månad perioden januari–augusti 2013.

För samma period 2014 sjönk siffran något till 18 660.

I år har siffran istället ökat till 20 422 i snitt.

Befolkningen i Upplands-Bro har ökat från 24 703 den 31 december 2013 till 25 456 den 30 juni i år.