Elsparkcyklarna släpper ut mer än en dieselbuss

Elsparkcykel släpper ut mer än en vanlig dieselbuss, enligt en ny undersökning
Miljövänlig? Ny studie visar att elsparkcykeln släpper ut mer än en dieselbuss.
Elsparkcyklarna marknadsförs som ett klimatsmart alternativ. Men de är kanske inte så miljövänliga som man kan tro.
En ny forskningsstudie visar att en elsparkcykel genererar mer utsläpp en en dieselbuss, rapporterar Veckans Affärer.

Elsparkcyklarna ska minska användandet av personbil och beskrivs som ett miljövänligt alternativ. Men en studie publicerad i MIT Technology Review visar att elsparkcyklarna kanske inte är fullt så miljövänliga som man kan tro, skriver tidningen Veckans Affärer. 

I studien beräknades de sammantagna utsläppen från produktion, frakt, laddning, insamling och avverkan av elscootrar.

Elen som används för att ladda scootrarna är det som bidrar minst till utsläpp. Däremot beräknas hälften av utsläppen komma från tillverkningsprocessen. En annan viktig faktor är elsparkcyklarnas korta livslängd; de kastas i vattnet eller förstörs på annat sätt.

Dessutom tillkommer utsläpp från de fordon som används för att samla in elsparkcyklarna och frakta dem till laddningsstationer eller där resenärer kan använda dem.

Hälften skulle ha gått i stället

Slutsatsen studien kom fram till var att elsparkcyklar – utan fast laddningsstation – generellt producerar mer växthusgasutsläpp per passageraremil än en vanlig dieselbuss med högt antal passagerare, en elektrisk moped eller en elcykel, skriver Veckans Affärer.

Elsparkcyklar producerar hälften så mycket utsläpp som en vanlig bil, det vill säga ungefär 200 gram koldioxid per mil jämfört med nästan 415 för en personbil.

Men studien visade dock att bara en tredjedel av dem som använde elsparkcyklar skulle ha kört personbil om elsparken inte fanns. Hälften skulle ha cyklat eller gått.