ANNONS

Så ska elsparkcyklarna klara snökanoner och vinterslask

Elsparkcyklarna delar stockholmarna. Birgit Garmelius, vasastan och Bianca Säll, östermalm tycker till.
Bianca Säll och Birgit Garmelius har helt skilda uppfattning om elsparkcyklarna.
De är älskade, hatade – och blir allt fler på Stockholms gator.
Elsparkcyklarna ställde till problem för snöröjarna redan i fjol.
Nu rustar elscooterföretagen för att årets vinter ska bli bättre.
ANNONS

Snöröjningen i Stockholm hotas av felparkerade elsparkcyklar som står i vägen för plogbilarna. Redan i fjol, då det fanns färre elsparkcyklar i omlopp, lämnades hälften kvar ute under vintern. Om det blir likadant i år handlar det om drygt 4 400 elsparkcyklar på gatorna.

Samtidigt förbereder sig elscooterföretagen för att klara kylan. Tyska Circ kommer exempelvis att utrusta sina elsparkcyklar med vinterdäck.

Enligt bolagets Nordenchef Emil Åkesson handlar det om att elscootrarna ska hålla längre och vara säkra att köra året om.

 8 815 elsparkcyklar

Så många var i drift i Stockholm under september 2019

– Om man åker runt med dem när det är minus tio grader blir hjulen till hockeypuckar och det är helt enkelt inte säkert. Vi stod inför beslutet att dra bort hela flottan eller att utveckla en lösning – och då valde vi det sistnämnda, säger han.

Kan stängas av med ”röd knapp”

Företaget kommer också att ha en knapp centralt som gör att personalen kan gripa in om det blir svår halka eller snö.

– Vi kommer att ha en röd knapp i systemet som vi trycker på för att avaktivera alla scootrar. Pågående åkturer kommer att kunna avslutas på säkert sätt, men inte återaktiveras, säger Emil Åkesson.

Om det blir riktig vargavinter kommer alla Circs elsparkcyklar att tas bort.

– De har inget på gatan att göra om det faller 30 centimeter snö, då ska de inte stå och skräpa, säger Emil Åkesson.

ANNONS

Elsparkcyklar i snö vinter

Enligt företagen är det många som vill köra elspark – även på vinter. Foto: Most Photos

Övervakar vädret dagligen

Enligt svenska Voi var det många som ville köra elsparkcykel förra vintern. Uthyrningen av elscootrar kommer därför att pågå som vanligt, men med en daglig koll på vädret.

– Om vinterförhållandena blir för tuffa och vägunderlaget för osäkert för våra användare så ställer vi helt enkelt inte ut några elscootrar i staden under den dagen, skriver Erik Filén, Public Relations Associate på Voi, i ett mejl till Mitt i.

Än så länge är det inte klart om även Voi kommer att vinteranpassa cyklarna.

– Vi utvärderar möjligheterna att förse el-scootrarna med dubbdäck, men jag har ingen konkret information om när det introduceras till flottan, skriver Erik Filén.

Hur ska ni säkerställa att era cyklar inte ligger i vägen för snöröjarna?

– Vi rustar inför vintern och anpassar flottan efter rådande förhållanden. Vi har effektiviserat driften och jobbar tillsammans med samarbetspartners och andra aktörer för att snabbare ladda, flytta och hämta våra el-scootrar så att de inte står felparkerade men finns tillgängliga där människor behöver dem.

Elsparkcyklar i snö vinter

Förra vintern fanns betydligt färre elsparkcyklar än i år. Foto: Most Photos

Fakta

Elsparkcyklarnas framfart i Stockholm

  • Svenska Voi var först med att lansera elsparkcyklar, även kallade elscootrar, på Stockholms gator den 23 augusti 2018.
  • Därefter tog sig flera aktörer in på marknaden, bland annat amerikanska Lime, svenska Glyde och tyska Tier.
  • Förra vintern fanns omkring 3 000 elsparkcyklar i staden, varav hälften lämnades kvar ute.
  • I september 2019 var 8 815 elsparkcyklar, fördelade på åtta bolag, i drift.
Källa: Trafikkontoret, Stockholms stad

”Säkerheten högsta prioritet”

Även amerikanska Lime menar att säkerheten kommer först. Några vinterdäck är däremot inte på gång i nuläget.

– Nu när vintern närmar sig kommer vårt driftteam att bedöma väderförhållanden på en daglig basis och också minska antalet Lime-elsparkcyklar på Stockholms gator under de kommande veckorna och månaderna, skriver Mike Parishaian, Operations Manager i Sverige, i ett mejl till Mitt i.

Elsparkcyklar i snö vinter

Snöröjare har uttryckt oro för hur de ska kunna sköta sitt jobb. Foto: Most Photos

Hur ska ni säkerställa att era cyklar inte ligger i vägen för snöröjarna?

– Om vädret är för snöigt, isigt eller vått kommer vi inte att placera ut våra elsparkcyklar. Det beror på att vår högsta prioritering alltid är att säkerställa säkerheten för samhället och våra åkare.

Så ska snöröjningen garanteras

På Circ har man lovat staden att cyklar ska kunna flyttas inom en viss tid för att garantera snöröjningen. För att klara det kommer man ta in mer personal och reducera antalet cyklar till strax under 1 000.

Elsparkcyklar i snö vinter

Om det blir för mycket snö kommer inte Voi ställa ut några elsparkcyklar. Foto: Most Photos

– Om det kommer en snökanon som förra året vill vi kunna garantera att våra cyklar inte är i vägen. Under de förhållandena är det väldigt svårt rent logistiskt att få ut personalen, så vi tar det säkra före det osäkra.

Ni känner er säkra på att det inte blir några problem med cyklarna och snöröjningen?

– Inte med våra i alla fall. Sedan kan man aldrig vara hundra procent säker, det kan mycket väl hända att någon som använt vår cykel ställer den i vägen samtidigt som plogbilen är på väg ut. Men vi känner oss trygga med våra metoder, säger Emil Åkesson.

Mitt i har även sökt elsparkcykelföretaget Tier.

Hur tror du det kommer att gå med elsparkcyklarna i vinter?

Birgit Garmelius, Vasastan. Gillar inte elsparkcyklar.
Jag är väldigt irriterad på dem. Som fotgängare hör man inte när de kommer. Jag tycker de är otäcka. De kör fort. Och så tycker jag inte om hur de parkeras.

Jag vet hur det var förra vintern, det var inte lätt att ta sig fram på trottoarerna för de skottas ju inte, så de kan försöka ta sig fram där. Det ska bli spännande att se. Men det kan nog bli svårt att köra dem på vintern om det blir mycket snö. 
Bianca Säll, Östermalm. Gillar elsparkcyklar.
Då får de sätta dubbdäck på dem annars blir det väldigt halt. Tänker de göra det? Yes! Jag brukar använda dem mycket. Man tar sig fram fort, skönt och enkelt. De finns ju överallt.

Jag tror det kommer att bli väldigt mycket olyckor i vinter. Jag har ju själv varit nära att köra på folk. Och folk kör både för rött och ute i gatan. Man ska ju ligga i cykelbanan men det gör folk inte. Och mer än gärna på fyllan! Då jag tror det blir fler olyckor. Men det blir nog färre som åker för det är sjukt kallt att åka med dem redan nu.