”En finare variant av epatraktorer”

Försäljningen av mopedbilar går spikrakt uppåt.

De små bilarna har blivit ett av det hetaste transportmedlet bland Danderyds unga.

– Det har kommit modeller som man vill bli sedd i, säger Saga Stjernstoft, 17.

Att mopedbilar gått hem hos unga märks på parkeringarna kring Viktor Rydbergs gymnasium i Djursholm. En eftermiddag i förra veckan räknade en av Mitt i Danderyds medarbetare till åtta parkerade mopedbilar utanför den skolan.

En av dem som skaffat mopedbil är 17-åriga Djursholmsbon Saga Stjernstoft. Enligt henne är mopedbilar lika vanliga bland tjejer som bland killar.

– Tidigare fanns ju epatraktorer och de kördes väl mest av killar. De här är en finare variant av epatraktorer. Det har kommit modeller som man vill bli sedd i, säger Saga Stjernstoft.

Hon uppskattar att mopedbilen har tak och är lätt att parkera. På vintern brukade hon skjutsa sin kompis Josefine Bondelid till skolan med den.

– Jag har två extrajobb och med mopedbilen kan jag lätt ta mig mellan olika ställen, säger hon.

Familjen betalade runt 200 000 kronor för mopedbilen. De räknar med att de får igen en stor del av summan då de säljer den vidare.

– Jag kan ha den i två år och sedan får min lillasyster ta över den, säger Saga Stjernstoft.

Särskilt i Djursholm är mopedbilarna populära.

– Utanför Viktor Rydbergs gymnasium brukar det stå sjukt många mopedbilar, säger Josefine Bondelid.

412 mopedbilar såldes i Sverige förra året, enligt siffror från Malmö Mopedbilscenter som är generalagent för ett mopedbilsmärke.

– Det såldes mer än 30 procent fler mopedbilar 2014 jämfört med året innan. Försäljningen går spikrakt uppåt, säger Ola Nilsson på Malmö Mopedbilscenter.

För några år sedan var mopedbilar något som lockade pensionärer och funktionshindrade. Sedan ändrades reglerna för att ta mopedkörkort, berättar Johan Breitholtz på Importinvest som har sålt mopedbilar i tolv år och var länge generalagent för ett märke.

2010 förenklades reglerna och försäljningen tog fart på nytt.

– Tidigare sålde vi mest till äldre. Nu har mopedbilar blivit trendiga i Danderyd, Nacka, Lidingö och liknande förorter. De har blivit rikemansbarnens bilar, säger Johan Breitholtz som bodde i Danderyd tills för ett halvår sedan.

Han uppskattar att det finns 30–40 mopedbilar i Danderyd i dag.

Enligt återförsäljaren Gunnar Blomgren är det numera fram­förallt ungdomar som efterfrågar mopedbilar.

– Det är ett sätt för rika föräldrar att köpa sig frihet genom att de slipper skjutsa till träningar och andra aktiviteter.

Josefine Bondelid får skjuts av Saga Stjernstoft, som haft sin mopedbil sedan förra sommaren.

Nu har moped­bilar blivit trendiga i Danderyd, Nacka, Lidingö och liknande förorter.Johan Breitholtz, importinvest

Fakta

Plats för två och stereo

Mopedbilar ingår i mopedklass II och därför krävs ett förarbevis för att få köra dem.

De får som mest får gå i 45 kilometer i timmen.

De har två sittplatser, bagageutrymme. Under plastchassit ser de ut som riktiga bilar med luftkonditionering, stereo m m.

Nya mopedbilar kan kosta 100 000–200 000 kronor.

Källa: Transportsstyrelsen