ANNONS

En verkstad full av nostalgi

Åke Jansson är flyg­kaptenen som utbildat franska fallskärms­hoppare och grundat en hel by i Kongo.

Nu renoverar han unika flygplan i sin prylmyllrande­ verkstad i Vallentuna.
ANNONS

Att stiga in i Åke Janssons mekaniska verkstad för flygmaskiner, som ligger i ett industriområde i Vallentuna, är som att äntra en sago­bok signerad barnbokstecknaren Jan Lööf.

Varenda yta är täckt av motor­delar och verktyg. Det doftar olja, och lackfärg från lackerings­rummet där Åke just lackerat ­delar till en helikopter i glänsande blått och klarrött. I taket hänger flygplansmodeller.

Besökare får kryssa fram försiktigt mellan noggrant sorterade mekaniska prylar och dyrbar flygmaskinsmekanik.

– Vält inte den där, då blir du 10 000 dollar fattigare, varnar Åke Jansson och skrattar stort.

På en stol balanserar en motorcylinder. Själva motorn, en DC3-motor, står blänkande och ny­renoverad bredvid.

– Den har 14 cylindrar. Har du tid över kan du komma hit och skruva, säger Åke Jansson.

Kunnig hjälp finns dock redan. I köket bland foton och tidningsklipp står kaffepannan alltid på. Här möts Vallentuna aviatörs­förening.

När Lokaltidningen Mitt i Vallen­tunasteget är på besök i verkstaden kikar sex, sju män in – varav en är en norsk flyg­legend som till och med pryder ett eget frimärke i grannlandet.

– Det här är ett dagis för gamla gubbar, säger Åke Jansson.

ANNONS

I verkstaden renoverar Åke Jansson gamla flygplan. I somras vann han organisationen EAA, Experimental Aircraft Associations, ”Barkarbypris” för bäst renoverade flygplan.

Det var ett svenskt militär­flygplan från andra världskriget av modellen Klemm 35 som han återställt till originalskick.

26 äldre flygmaskiner – varav en del bara var stickor och strån – har Åke Jansson renoverat i sin verkstad. Men innan dess har han 30 år som flygare och företags­ledare i Kongo bakom sig.

– Över 200 var anställda i före­taget som flög frakt över den kongo­lesiska djungeln, lagade flygplan och utbildade franska fallskärmshoppare.

Företaget hade egen restaurang och sjukhus. Alla anställdas barn fick fri skolgång.

– På mornarna satt hundratals utanför hangaren och ville ha jobb.

Kongo älskade Åke Jansson och Åke Jansson älskade det stora landet tillbaka.

– Det var varmt, skönt och avstressat, säger han.

Men inte fritt från äventyr. ­Under en av flygningarna tvingades Åke Jansson att nödlanda på en stäpp.

På grund av att det var svårt att frakta reservdelar genom den oländiga terrängen tog reparationen ett halvår. Det anställdes vakter till planet, de fick pengar och mat. Det lockade till sig lokalbefolkningen som kom för att sälja sina varor.

– Till slut hade det uppstått en hel by, säger han.

1991 bröt inbördeskriget ut i Kongo. Våldet spred sig som en löpeld.

När Åke Janssons välutrustade hangar vandaliserades bestämde han sig för att lämna Kongo.

– Mitt företag var plundrat och hela inredningen sönderslagen. Jag ville inte börja om från början, säger han.

Nu är han tillbaka i Vallentuna där han växte upp.

Men han utesluter inte nya äventyr.

– Vem vet? Det kanske blir en tur till Afrika, säger han.

Åke Jansson i sin verkstad i Vallentuna med en nyrenoverad motor till en DC 3:a.

Fakta

Åke berättar

Torsdag 2 oktober klockan 18:30 berättar Åke Jansson själv om hans välkända DC 3:a och fler spännande flygäventyr i Afrika.

Fritt inträde på biblioteks­scenen i Kulturhuset.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Vallentuna direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.