Enighet om att bygga ut t-banan

Flera Nackabor som Mitt i talat med är oroliga för att Saltsjöbanan hotas om tunnelbanan dras till Nacka, men Ann-Mari Persson (till vänster) tror det blir bra med tunnelbana.
Flera Nackabor som Mitt i talat med är oroliga för att Saltsjöbanan hotas om tunnelbanan dras till Nacka, men Ann-Mari Persson (till vänster) tror det blir bra med tunnelbana.
Stockholms stad, landstinget samt Nacka och Värmdö är överens om tunnelbana till Nacka.

En linje via Södermalm och Hammarby sjöstad – med Nacka Forum som ändhållplats – är det troligaste alternativet.

De borgerliga politikerna i Nacka, Stockholm och landstinget har kommit överens om att inleda en förstudie om en förlängning av tunnelbanan till Nacka.

I studien ska man titta på flera möjliga lösningar, men den kommer framför allt att handla om ett alternativ: en förlängning av tunnelbanans blå linje från Kungsträdgården.

Därifrån ska linjen fortsätta in under östra Södermalm, vidare till Hammarby sjöstad, Sickla, Järla och slutligen Nacka Forum.

16-åriga Mikael Nyström från Saltsjöbaden åker mycket kollektivtrafik, både till skolan och till träningar. Ibland åker han till stan på helgerna, berättar han. Han skulle åka mycket med en eventuell tunnelbana, men är ändå kluven.

– Jag tycker väl att det är bra med ett välutvecklat tunnelbanesystem. Det är ett effektivt färdmedel. Men samtidigt tycker jag att det är dumt att lägga så mycket pengar på det när det finns bussar, säger han.

Några meter bort står Ann-Mari Persson från Älta. Hon hörde om överenskommelsen på radion.

– Det blir inte så dumt, tror jag. Men jag kommer nog inte att använda den så mycket eftersom det går bra med bussar till Älta.

Ann-Mari Persson tror dock att tunnelbanan kan ge lite avlastning för busstrafiken.

– Det påverkar ju hela systemet, inte bara där tunnelbanan går. Allt går ju smidigare om man får ner en stor del av trafiken under jord, säger Erik Langby (M), kommunstyrelsens ordförande.

Flera Nackabor som Lokaltidningen Mitt i pratar med är dock oroliga för att tunnelbanan kan betyda att Saltsjöbanan skrotas.

– Men vi vill ha många olika alternativ och är helt överens om att Saltsjöbanan ska vara kvar, och fortsätta att gå till Slussen, säger Erik Langby.

Det är bara en månad sedan som landstinget beslutade att inte starta en förstudie och tidsramen för tunnelbana var år 2030.

Nu kan det gå snabbare.

Stockholm, Nacka och Värmdö växer fortare än beräknat.

Nacka kommun har också lockat med att bygga i runda slängar 40 000 nya bostäder. Men då behövs också en bättre kollektivtrafik, har man sagt.

– Det är klart att dessa saker har hjälpt oss att övertyga de andra om det akuta behovet i Nacka, säger Erik Langby.

Men Socialdemokraterna i Nacka och landstinget vill också ta åt sig äran för att ha lyft fram frågan.

– Det är vi som har drivit det här, men vi har inte fått med oss majoriteten tidigare. Men nu är jag så klart jätteglad att vi har fått med oss borgarna också, säger oppositionsrådet Hans-Åke Donnersvärd (S).