Enköpingsvägen – ”En stadsdel i världsklass”

Enköpingsvägen.
Enköpingsvägen.
Sundbybergs elfte stadsdel ska bli den modernaste. Här kan 10 000 bo och 20 000 arbeta.
Sundbybergsborna själva får vara med och påverka framtidens Enköpingsvägen – kaféer, krogar och butiker står högt på önskelistan.
– Det här är det absolut mest spännande projektet i Sundbyberg, säger Stefan Bergström, kommunalråd (C).

En strid ström av bilar kör på Enköpingsvägen när Mitt i stannar till en eftermiddag. 50 000 fordon trafikerar sträckan per dygn. Men på sikt ska avgaser, bilar och buller vara utbytt mot urbana stadskvarter, butiker och folkmyller. Enköpingsvägen är Sundbybergs nästa megabygge. Just nu skissar stadens projektgrupp på den nya stadsdelen mellan Solnagränsen och SEB-huset i Rissne.

– I dagsläget har vi ritat in 20 000 arbetsplatser och 6 000 bostäder. Men det kan ändras, säger Sara Johansson Widås, projektansvarig.

Sundbybergsborna själva har fått tycka till om utbudet i en dialog. I topp ligger kaféer och butiker. Utegym, bio och saluhall står också på önskelistan.

Sundbybergarnas önskelista.

– Vi ska verkligen sträva efter att inkludera så många saker som möjligt av dem. I vissa fall är det marknadsfrågor, och det kan finnas begränsningar. En bio kräver en stor anläggning och det blir en politisk fråga om vi ska ha ett till handlingscentrum i området. Man kan också jobba med kommunikationer till Arenastaden och Kista där biograf finns, säger Sara Johansson Widås.

I nästa steg ska politikerna få tycka till om inriktning för stadsdelen, det kan handla om exempelvis täthet på bebyggelse. Kommunalrådet Stefan Bergström (C) ser en modern, tät stadsdel framför sig. Han benämner det som ”det absolut mest spännande projektet i Sundbyberg”.

– Att bygga en ny stadsdel i mitten av befintliga stadsdelar är unikt. Med Enköpingsvägen bygger vi ihop Rissne, Hallonbergen och Ör med Brotorp och Ursvik. Det ska inte finnas några tydliga gränser kvar, utan bli en stadsväv som håller ihop. Det blir en utmaning av aldrig tidigare skådat slag i Sundbyberg, säger Stefan Bergström.

Läs mer: Vision för E18: Vågsurfa – och ta linbanan

En stadsdel som lever dygnets alla timmar är visionen. Han vill framhäva Madenbäcken och få in grönska.

– Det finns oro att man är inne och tullar på gröna värden. Här gör man tvärtom, man bygger längs ett motorledsområde, får in parker och planteringar med vattnet i mitten. I min värld är det här ett projekt som ska hålla världsklass, det finns alla förutsättningar för det, säger han.

Parallellt med planeringen utreder SL en flytt av Råstadepån mittemot Brotorp, vilket Mitt i tidigare berättat om.
Om bussgaraget flyttar frigörs ytterligare en stor markplätt att bygga cirka 1 500 bostäder på.

– Samtal pågår. Jag har gott hopp om att frågan ska kunna lösas, säger Stefan Bergström.

Vad ska då den nya stadsdelen heta? Detta funderas det på.

– Jag är rätt trött på de här engelska begreppen som West side Solna och Solna business park. Så något svenskt som knyter an till området får det gärna vara, säger Stefan Bergström.