Sopkaos när entreprenör missade hämtning

Sopkaos Hässelby
Så här såg det ut i morse på Aprikosgatan i Hässelby strand.
I dag byter Stockholms stad sophämtare. Men sopkaoset utbröt i Hässelby strand redan innan bytet.

I dag, måndag, byter Stockholms stad ut entreprenörerna som hämtar sopor. Och Mitt i har redan skrivit om att ett nytt sopkaos kan bryta ut. Men i Hässelby strand kom kaoset tidigare än väntat, nämligen innan bytet skedde.

På Aprikosgatan är sopbehållarna överfulla. Hyresvärden Willhem bytte nyligen ut sopnedkasten i fastigheterna mot nya behållare utanför husen.

– Nu i morse har vi fått in felanmälningar från hyresgäster. Det beror helt enkelt på att Stockholm vattens entreprenör inte hämtade soporna förra veckan, säger Jonas Ekstam, tillförordnad fastighetschef i Stockholm på Willhem.

Det är alltså den gamla entreprenören som inte hämtade soporna förra veckan.

Hyresvärden tror och hoppas att sophämtningen ska fungera bättre framöver.

– Förändringen med sopbehållarna är baserad på arbetsmiljöregler för renhållningsarbetarna. Vi har försökt att hitta ett bra och smidigt system och rådgjort med den nya entreprenören Suez för att hitta den bästa lösningen för våra hyresgäster, säger Jonas Ekstam.

Hyresvärden har kontaktat den Stockholm vatten och avfall och gjort en felanmälan.

– Jag hoppas att soporna redan har hämtats, säger Jonas Ekstam.

Varje månad felanmäls över 500 sophämtningar

När Lokaltidningen Mitt i pratar med Stockholm vatten och avfall i dag berättar kommunikatören Helena Meschke att bytet av entreprenör hittills har gått bra.

– Det har varit lugnt i dag, säger hon.

Hon säger också att det normalt görs mellan 500 och 800 reklamationer på i snitt 175 000 hämtningar i hela Stockholm. Men de siffrorna sköt i höjden under sommarens vilda sopstrejk i Stockholm.

– Då felanmäldes upp till 15 procent av sophämtningarna i berörda områden, men nu är vi nere på två procent. Det finns vissa problem kvar och vad just det här på Aprikosgatan berodde på är svårt att slå fast, det kan vara den mänskliga faktorn men det kan också bero på att en bil stått felparkerad i vägen, säger Helena Meschke.

Sophämtningen ska bli mer miljövänlig

Syftet med entreprenörsbytet är att effektivisera sophämtningen.

– Vi har en vision om att vi ska bli världens mest hållbara stad och då vill vi att fler sopor ska återvinnas och växthusgaserna ska minska. Med fyra miljoner sophämtningar varje år får varje förbättring vi gör stor effekt, säger Helena Meschke.

En av förändringarna är att staden har delats upp i elva områden och en och samma entreprenör ansvarar för all hämtning av hushållsavfall i varje område.

– Förut kunde det vara så att en entreprenör hämtade hushållssoporna och en annan matavfallet. Nu kan man till exempel börja köra med bilar som hämtar mat- och hushållsoporna samtidigt, säger Helena Meschke.