Min lokala hjälte

Cool tänker erövra Sverige med metallfärg

Robin Zeljko Ilic; Cool Grossist Sweden AB; Vallentuna; Företag
Cools vd Robin Zeljko Ilic. Foto: Privat
Robin Zeljko Ilic; Cool Grossist Sweden AB; Vallentuna; Företag
Metallfärgen kommer att bli en storsäljare tror Cools ledning. Foto: Privat
Ett av Sveriges mest spännande färgföretag Cool har slagit ned bopålarna i Vallentuna. Siktet är inställt på att revolutionera byggbranschen.
– Vi ser inga gränser, säger vice VD:n Nathalie Grotowska.

Ett nytt färgföretag Cool Grossist Sweden AB har etablerat sig i Sverige – och Vallentuna. Siktet är inställt på att revolutionera byggbranschen med en rad produkter inom färg, kakel och spackel, en produktlinje med totalt över 2000 produkter inom tid.

– Det finns inget på marknaden idag som slår våra produkter. De kommer på sikt att att påverka Sveriges hela infrastruktur, säger Cools vice VD Nathalie Grotowska.

Metallfärg sticker ut

Trots att företaget är nyetablerat i Sverige är efterfrågan på måleriprodukterna redan avsevärd enligt Cool. Framförallt har intresset varit stort för metallfärgen som faktiskt är den enda i kategorin som är godkänd på den svenska marknaden.

Enligt Nathalie Grotowska har Cools metallfärg ingen motsvarighet på den svenska marknaden idag. Det är en så kallad trekomponentsfärg och innehåller såväl grundfärg som täckfärg, samt ett inbyggt rostskydd. Komponenter som annars måste inhandlas och appliceras separat med långa torktider som följd.

Kommande storsäljare

– Med vår metallfärg förkortas arbetstiden i genomsnitt med 70-80 procent. Den är klibbfri efter 30 minuter, jämfört med tre-fyra timmar med andra färger, säger Nathalie Grotowska.

Hon lyfter även fram Cool Gold vit som en kommande storsäljare. Det är en högtäckande ekologisk vit vattenbaserad akrylfärg för bostäder och kommersiella lokaler.

– Även om du ska måla över en blå vägg så räcker det med en strykning, säger Nathalie Grotowska.

Upprustning av skolor

Från Vargmötesvägen i Vallentuna, där Cools centrallager ligger, ska Sverige erövras. Företaget ser infrastrukturprojekt som sin primära marknad, exempelvis upprustning av skolor och vårdinrättningar.

– Fast vi ser inga gränser. Eftersom Cools färger har en hållbarhet på över 50 år lämpar de sig även för projekt så som upprustning av broar och dylika projekt där lång hållbarhet eftersträvas,  säger Nathalie Grotowska.

Cool vänder sig inte bara till den offentliga sektorn och till kommersiella aktörer.

– Alla är välkomna till oss, även vanliga Vallentunabor, säger Cools grundare och VD Robin Zeljko Ilic.