Så ska ersättningstrafiken rycka upp sig

Ersättningstrafiken har inte fungerat. Nu lovar Arriva bättring.
Ersättningstrafiken har inte fungerat. Nu lovar Arriva bättring.
Pendlarna har varit förtvivlade över opålitliga ersättningsbussar efter att Kårstalinjen stängdes.
Nu lovar trafikförvaltningen och Arriva att det ska bli bättre och radar upp en mängd åtgärder.

Kårstalinjen på Roslagsbanan ska vara avstängd för upprustning och utbyggnad fram till mitten av augusti i år. Många pendlare har vittnat om kaos med ersättningsbussarna och att restiden har ökat dramatiskt.

– Det har inte fungerat tillfredställande, och jag har förståelse för att resenärer som drabbats av trängsel och förlängda restider är besvikna, säger Caroline Ottosson, chef på Trafikförvaltningen i ett pressmeddelande.

Arriva och SL uppger att alla bussförare har fått särskild utbildning för att köra ersättningstrafiken, men konstaterar samtidigt att insatserna inte har varit tillräckliga. Nu har en åtgärdsplan tagits fram.

– Det har varit en tuff start för våra resenärer och jag är den första att beklaga de problem som det har orsakat, men jag hoppas att förbättringarna nu börjar märkas, säger Per-Eric Bjurenborg, direktör Division Buss på Arriva Sverige AB i ett pressmeddelande.

Genom avstängningen av Kårstalinjen har trycket på vägtrafiken ökat. Fler tågpendlare har helt enkelt valt att ta bilen medan andra försökt jobba hemifrån mer. Trängsel och köer på vägarna har bidragit till förseningar för bussarna, anser SL och Arriva.

– Vi gör vad vi kan för att förbättra situationen, men bussarna kommer tyvärr inte att kunna nå samma restider som tåget, säger Caroline Ottosson, chef på Trafikförvaltningen.

Kommunrepresentanter i Täby, Danderyd och Vallentuna har framfört att det är önskvärt att förkorta tiden som Kårstalinjen är avstängd. Krav har också ställts på just en massiv uppryckning.

– Under de närmaste veckorna kommer vi träffa tjänstemän och politiker i de berörda kommunerna för att informera och ta emot synpunkter, säger Per-Eric Bjurenborg, direktör Division Buss på Arriva Sverige AB.

Här är åtgärdspaketet som ska förbättra ersättningstrafiken:

  •  Repetitionsutbildning och personlig coachning efter förarutbildningen
  • Fler trafikledare och informatörer för bättre stöd till förare
  • Omfördelning av långa och korta bussar för att minska trängsel
  • Fler förstärkningsbussar i beredskap
  •  Översyn av tidtabellen och körtider
  • Överenskommelse med Trafikverket om uppgraderad väghållning