Ett fuck you till skönhetshetsen

Joline Klinga i sin ateljé. Namnet är fingerat för att hon ska ha större frihet i konsten.
Joline Klinga i sin ateljé. Namnet är fingerat för att hon ska ha större frihet i konsten.
En playboybunny med kniv. ”Vid första anblick är det extremt inbjudande men tittar man lite närmare är det lite skruvat”, säger Joline Klinga
En playboybunny med kniv. ”Vid första anblick är det extremt inbjudande men tittar man lite närmare är det lite skruvat”, säger Joline Klinga
Playboybunnies med kniv och avskurna kroppsdelar.

Konstnären Joline Klinga vill leka med vår uppfattning om reklam i sin nya utställning på Galleri TU på Kungsholmen.

Konstutställningen Projekt Perfekt handlar om skönhetsstress och konsumtion. Den växte fram medan Joline Klinga arbetade med Projekt Semiabstrakt som också ställs ut på Kungsholmen nu på söndag.

Det senare projektet består av fotografier av handgjorda kollage där allt material kommer från mode- och livsstilsmagasin. Joline förvånades av hur reklamen påverkade henne.

– Jag är väldigt genusmedveten. Jag vet vilka grepp det är de använder i media och reklam och vet hur mycket det är retuscherat, berättar Joline som arbetar deltid som grafisk designer och har en yrkesbakgrund inom marknadsföring, media och bildkommunikation.

– Ändå började jag se på mig själv annorlunda i spegeln efter att ha bläddrat i alla de här magasinen, fortsätter hon.

Joline inspirerades också av kampanjen Reklamera där Sveriges kvinnolobby systematiskt anmäler kvinnoobjektifierande reklam i tunnelbanan: ett offentligt rum där det är svårt att värja sig mot bildspråket i omgivningen.

– De har gjort en undersökning bland unga om hur de påverkas av reklam. Enligt den upplever nio av tio att reklam fått dem att vilja ändra på sin egen kropp. Kraven på att vara perfekt har ökat.

Projekt Perfekt är en kritisk reflektion kring detta. Verken har därför fått titlar som leker med slogans från reklam och livsstilsmedia, så som ”Break free from hiding your hairy legs” som anspelar på en reklamfilm för en epilator från Braun.

– Jag tycker att man får göra som man vill och känner. Men jag kan bli störd av att reklam presenterar lösningar på problem, och skapar behov, som man inte visste att man hade. Så mitt motdrag blir att ironisera kring det.

Själva fotografierna föreställer en kvinna klädd i den ikoniska Playboy Bunny-dräkten, men det är något som inte stämmer. I handen håller kvinnan en kniv och på bilderna är olika kroppsdelar avskurna. Syftet är att gestalta en överdrift av skönhetsingrepp och att visa på hur kvinnokroppen ofta dissekeras till en samling objekt som kan förbättras.

– Jag ville flörta lite med den estetiken som används i reklam, vid första anblick är det extremt inbjudande men tittar man närmare är det lite skruvat. Det är ett statement, ett fuck you.

Fakta

Alias Joline Klinga

Konstnärsalias: Egentligen heter Joline Klinga något annat. Men för att ha större frihet i konsten har hon valt att ställa ut sina verk under ett alias.

Yrke: Grafisk designer och konstnär

Bor: Stockholms innerstad

Aktuell: Ställer ut Projekt Semiabstrakt och Projekt Perfekt, som består av handgjorda kollage och fotomontage, på söndag 21/2 kl 12-16 på Galleri TU, Fridhemsgatan 21. Även lör 27/2 och sön 28/2.