Min lokala hjälte

P-avgifter kan vara olagliga

Europark tar ut påminnelseavgifter som kan vara olagliga.
Europark tar ut påminnelseavgifter som kan vara olagliga.
Parkeringsbolaget Europark tjänar pengar på att skicka ut påminnelseavgifter. Det strider mot branschens praxis och kan vara olagligt.

Vid parkeringen vid Hägernäs strand sitter skyltar uppsatta. Där står det att en tilläggsavgift på 60 kronor kommer att utgå för de personer som missar att betala sina parkeringsböter i tid.

Skylten är uppsatt av Europark, som ägs av Apcoa, Sveriges näst största parkeringsbolag. De flesta betalar förmodligen avgiften utan att bråka, men faktum är att den är juridiskt tveksam.

I LKOP, lagen som reglerar p-böter, står det angivet att en påminnelse måste skickas ut innan inkassoåtgärder vidtas. Det eftersom att böteslappar på bilarna kan ha blåst bort innan den som parkerade bilen hunnit se dem.

Men Apcoa menar att man ändå har juridiskt stöd för att ta ut påminnelseavgiften. Genom att sätta upp skylten så menar man nämligen att man ingått ett avtal med personen som parkerar bilen, eftersom denne sett skylten som säger att en kontrollavgift utgått.

Men riktigt så enkelt är det inte. Parkeringsböter och därmed också påminnelseavgiften utgår till bilägaren. Eftersom det inte alltid är bilägaren som kör så kan Apcoa inte alltid hävda att de ingått ett avtal med denne. Dessutom har ett avtal bara ingåtts om föraren sett böteslappen.

Enligt Fredrik Westergård, operativ chef på Apcoa, så löser bolaget det genom att lägga ned kravet på påminnelseavgift om bilägaren anmäler att hen inte sett böteslappen.

– Där får vi litat på den som parkerat fel, då stryker vi avgiften, säger han.

Branschen kritisk

Apcoa är det enda parkeringsbolaget i Sverige som tar ut påminnelseavgifter, och förfarandet har fått stark kritik från resten av branschen. Lena Karlsson är ordförande för Svepark, parkeringsbolagens branschorganisation, och hon ifrågasätter Apcoas beteende.

– Vi har haft uppe det i vår styrelse, och vi tycker inte att det är bra. Det är inte förenligt med branschpraxis, vi tycker att man ska ha likadana regler överallt, säger hon.

Enligt Lena Karlsson är en påminnelseavgift inte en bra idé, just eftersom böteslappar kan komma bort. Eftersom alla inte överklagar avgiften blir det orättvist, menar hon.

– Dagar när det blåser snöstorm kan man undra var böteslapparna tar vägen, man måste ha etik, säger hon.

LÄS MER:

Riksdagsledamoten: ”Det är bedrägeri”

Från Apcoas sida tycker man dock inte att det egna förfarande är oetiskt.

– Det bästa är att parkera rätt från början, då slipper man alla avgifter. Vi har rätt att ta ut en påminnelseavgift, jag ser inget konstigt i det, säger Fredrik Westergård

Om det är juridiskt riktigt eller inte råder det dock delade meningar om. Gunilla Öberg är jurist på Datainspektionen, enligt henne finns det inget klart svar.

– Man ska skicka en påminnelse innan man vidtar inkassoåtgärder, men om man får ta betalt för dem kan jag inte svara på, säger hon.

europark;Hägernäs;Kanslihusgränd;Täby;parkering;Hägernäs strand;foto Åsa Sommarström

Apcoaägda Europark har parkeringar över hela Stockholm. foto Åsa Sommarström

Svepark menar att avgiften är felaktig, medan Apcoa alltså hänvisar till avtalsrätten.
Parterna ska träffas under vintern för att diskutera saken. Någon vilja till kompromiss verkar dock inte finnas hos någon av dem.

– Jag kan inte tala för dem, men vi är medlemmar i Svepark och vill ha en bra diskussion. Vi får se vad de har att säga, säger Fredrik Westergård.

– Vi har framfört vad vi tycker till dem och nu ska vi träffas och diskutera saken, säger Lena Karlsson.