Expertens tips: så rustar du din cykel för våren

Daniel Reimer har jobbat med cyklar i 16 år.
Daniel Reimer har jobbat med cyklar i 16 år.
En cykel behöver underhållas för att hålla under längre tid. Här är expertens bästa råd till dig som tar fram cykeln i helgen.

En cykel behöver underhållas och vårdas för att hålla under längre tid. Därför kan det vara värt att ta en extra koll innan du ger dig ut med cykeln i vårsolen.

Daniel Reimer är verkstadsmekaniker på Sportson på Kungsholmen.

1. Rengöring

Ett enkelt sätt att pigga upp cykeln för våren är en ordentlig rengöring. Dessutom gör en regelbunden rengöring att cykeln får en längre livslängd. Men det finns en hel del att tänka på när cykeln ska bli ren.

– Man ska inte använda såpa eller diskmedel, eftersom det förstör metallen. Välj istället ett tvättmedel som är anpassat till cykel, säger Daniel Reimer, verkstadsmekaniker på Sportson, Kungsholmen.

Det går bra att använda en trasa eller mjuk borste för att bli av med smutsen vid ramen och kedjan.

Runt navet, växlarna och vevpartiet ska avfettningsmedel användas. Kedjan ska göras ren från grus och småsten.

När cykeln är rengjord måste allt tvättmedel sköljas bort.

2. Smörj ordentligt!

En cykel behöver lite hjälp på traven för att orka i längden. Då är det viktigt att smörja ordentligt.

– Det viktigaste är att smörja kedjan. Den får aldrig bli torr eftersom den rostar då. Smörjs den inte regelbundet blir det trögare att cykla och cykeln kommer låta illa, säger Daniel Reimer.

Det finns både torr och blöt olja. Vanligtvis ska en torr olja användas i torra väder och en blöt olja ska användas när det är blött ute.

Det är vanligt att folk använder för mycket olja, berättar Daniel Reimer.

– Det man ska göra är att torka bort överflödet med en ren och luddfri trasa. Det kan vara bra att tänka på att oljan ska vara i kedjan och inte på kedjan.

3. Kolla så allt sitter ordentligt

Innan du slänger dig på cykeln ska du ta en ordentlig titt på hur de delarna på cykeln sitter.

– Det kan vara bra att ta en koll innan. Känn på styret, pedalen, hjulen och se till att bromsarna fungerar, säger Daniel Reimer.

I övrigt är det viktigt att lyssna på cykeln. Skrammel eller konstiga ljud är inget gott tecken.

4. Testa alla lampor

Enligt lag måste alla cyklar ha fungerande lampor och reflexer när det ska cyklas i mörkret. Därför kan det vara värt att ta en dubbelkoll på lyset när cykeln ska fram efter vintern.

– Man ska absolut testa sätta igång belysningen och se till att det lyser tillräckligt starkt. Annars måste batterierna bytas.

5. Pumpa däcken

Att pumpa däcken ordentligt är viktigt. Görs inte det ökar risken för punktering.

– Det står en rekommendation om vilket däcktryck som gäller vid sidan av däcket. Det kan det vara bra att hålla koll på, säger Daniel Reimer.

Förutom att rätt mängd luft ska finnas i däcken är det också viktigt att se över slitaget på däcken.

– Kolla mönsterdjup och se efter om några sprickor finns. Ofta slits bakdäcket fortare än framdäcket, så det kan vara bra att jämföra och kolla. Det kan ju vara så att däcket behöver bytas.

Sist men inte minst: Glöm inte att testa ringklockan!